Steenwijker Boys verrast Steenwijkerwold: 4-1

12 september 2021 22:15

Steenwijker Boys kwam zondagmiddag op sportpark “De Koperberg” tot een verrassende, maar verdiende 4-1 overwinning op een Steenwijkerwold, dat aanvankelijk enkele goede kansen onbenut liet. Toen de thuisclub zichzelf een prima uitgangspositie verwierf door enkele zwakke momenten in de achterste linie van de gasten af te straffen verdedigden de geelhemden de verkregen voorsprong bekwaam. Uiteindelijk stokte de teller bij 4-1.

Aanvankelijk zag het er nog veelbelovend uit bij de rood-zwarten. De gasten hadden toen nog een overwicht, en toen Colin Peemen na een pass van Peter Dekker strak voortrok mikte boysverdediger Sybren Boschma bijna in eigen doel. Het overwicht hield nog even aan, maar doelman Jochem Bos was steeds paraat. Bij de eerste de beste tegenstoot had de thuisclub meer succes. Murat Tanriverdi bracht de bal uit een vrije schop scherp voor het doel van Gerwin Bosscha, die zich vervolgens verslikte en de bal voor de voeten van Seyit Ata tikte. Het cadeautje werd dankbaar van dichtbij uitgepakt. Het verdedigen van een voorsprong is De Boys wel toevertrouwd. Plotseling was het gedaan met de rood-zwarte pressie. Kansen waren er nauwelijks nog, en toen kort voor de pauze Hugo Prinsen profiteerde van alweer een misverstand in de defensie van de gasten (2-0) was het duidelijk dat de verwachte zege van de bezoekers ver weg was. Na ruim een uur spelen werd de wedstrijd eigenlijk al beslist. Al weer bij een spelhervatting (vrije schop van Tanriverdi) zag het er achterin bij de bezoekers allesbehalve solide uit, en invaller Nick Musters tekende voor 3-0. De wijze waarop de 3-1 tot stand kwam was tekenend voor het gemis aan scherpte bij de rood-zwarte voorwaartsen: Een leep passje van Boris Berghorst bereikte Colin Peemen die een strakke, lage voorzet lanceerde. Via de hak van verdediger Sybren Bosma verdween de bal achter de kansloze invaller-doelman Ramon Korterink: 3-1. Enkele minuten later had Peemen de spanning nog terug kunnen brengen, maar hij kreeg de bal na alweer een listig schuivertje van Boris Berghorst het leer niet onder controle en bespaarde de geelhemden nog een lastige slotfase. In blessuretijd werd het nog 4-1. Peter Dekker werd bij de hoekvlag afgetroefd door Samet Kankaya, die van dichtbij de eindstand op 4-1 bepaalde. “We hebben verdiend verloren”, erkende steenwijkerwoldtrainer Gerjan van der Hoogen na afloop. "De Boys weten dat ze ons niet in het spel moeten laten komen en ook hebben ze onze opbouw behoorlijk weten te ontregelen. Dat hebben ze prima gedaan.” Trainer Sander Jonkers was bescheiden. “Ik denk dat we vanmiddag een gelijkopgaande wedstrijd hebben gezien, en ons harde werken is beloond.” Door dit resultaat is Steenwijkerwold vrijwel uitgeschakeld voor verdere deelname aan het bekertoernooi. De Boys hebben volgende week tegen Nieuweschoot genoeg aan een gelijkspel om door te gaan.

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Devin Bouma (75e Brian Los), Peter Dekker, Bram Gorter, Ian Los, Joost Dolstra (46e Wilco Stevens), Mitchell Mosterman (58e Ryan de Boer), Rick Weijs, Wilko Vroege, Boris Berghorst, Colin Peemen.