Voetbalreclame bij USV - Steenwijkerwold: 0-1

27 september 2021 16:45

De ontmoeting op sportpark Hulsterlanden in Nieuwleusen tussen USV en Steenwijkerwold boeide van de eerste tot de laatste minuut. Twee ploegen met een positieve kijk op voetbal, een prima scheidsrechter (Marc Noorda uit Meppel) die goed kon vertrouwen op zijn assistenten, een fijn temperatuurtje en talloze oogstrelende acties bezorgden het publiek een aangename middag. Pure reclame voor het amateurvoetbal. Uiteindelijk trok Steenwijkerwold met 0-1 verdiend aan het langste eind

Dat het de hele wedstrijd spannend bleef mag overigens een wonder heten. De gasten startten overrompelend en er waren nauwelijks vijf minuten gespeeld of de rood-zwarten hadden al drie opgelegde kansen. De eerste al na dertig seconden. Vanaf de aftrap bezorgde Boris Berghorst Colin Peemen op links de ruimte en de voorzet naar Mitchell Mosterman was op maat. Vanaf enkele meters voor het doel ging de bal via de lat snoeihard over. Even later werd een voorzet van de uitbrekende Mosterman zodanig door Senne Hekkert van richting veranderd, dat doelman Martijn Scheper ternauwernood een eigen doelpunt kon voorkomen. Even later kopt Mosterman uit een voorzet van Rick Weijs over de lat en mikte Peemen uit moeilijke hoek in het zijnet. Het toespraakje van trainer Gerjan van der Hoogen na de training van vrijdagavond was blijkbaar goed aangekomen. Dat ging ongeveer als volgt: "Mannen, er is vanavond fantastisch getraind. Ik heb inzet en passie gezien. Ik weet ook hoe dat komt: 's vrijdagsavonds zijn we namelijk allemaal hartstikke fit. Ik hoop daar zondagmiddag iets van terug te zien".

Na een half uurtje luwde de rood-zwarte storm enigszins, en kregen de blauw-witten ook kansen, vooral uit spelhervattingen. De thuisclub had overigens de pech dat het bezoekende centrale defensieduo Peter Dekker/Henk Jan Timmerman feilloos functioneerde. Aan de zijkanten deden Hankel en Ian Los ruimschoots wat er van hen werd verwacht. De eerste echte kans was voor Wouter Smudde die de bal zuiver in de richting van de verre hoek plaatste, maar doelman Gerwin Bosscha bracht redding. Hoewel de wedstrijd inmiddels gezien de scoringskansen al ruimschoots beslist had moeten zijn stond het halverwege nog 0-0.

Na de pauze bood de thuisclub meer weerstand. Frank Kuiper kreeg een goede schietkans, maar de juiste richting ontbrak. Tien minuten na de hervatting pakten de gasten de zo verdiende voorsprong. Peemen vond na een slim passje van Berghorst de vrijstaande Mosterman, die beheerst de vrije hoek vond: 0-1. Steenwijkerwold bleef pressie spelen en volhardde achterin in de één op één tactiek. Het noodzaakte de thuisclub tot het hanteren van de lange bal en omdat het doelman Scheper nauwelijks moeite leek te kosten om de bal direct naar het strafschopgebied aan de overkant te dirigeren ging het spel snel heen en weer. De meeste kansen bleven voor de bezoekers, en invaller Joost Dolstra raakte nog de paal. De batterij begon bij de bezoekers leeg te raken, en daardoor slopen er steeds meer onnauwkeurigheden in de opbouw. Het gaf de thuisclub gelegenheid om nog even aan te dringen, maar Kuiper en Max Scheaffer vonden de excellerende Bosscha op hun weg. Tot de laatste seconde bleef het spannend, en zelfs doelman Scheper  snelde in de slotfase naar voren om de hoekschop van Thijmen Stegeman van extra dreiging te voorzien. Gescoord werd er niet meer.

Trainer Theo van 't Zand van USV erkende dat er deze middag niet meer in zat. "We kunnen echt wel goed voetballen, en dat hebben we ook geprobeerd, maar we werden gedwongen om te vaak de lange bal te hanteren".
Zijn collega Van der Hoogen glunderde van oor tot oor. "We hebben vanmiddag fantastisch gespeeld. Ik denk dat we Steenwijker Boys dankbaar mogen zijn dat ze onze slappe houding in de onderlinge bekerwedstrijd hebben afgestraft. Beter kun je niet met de neus op de feiten worden gedrukt. Vanmiddag hebben we gespeeld zoals we willen spelen. We moeten proberen dit niveau vast te houden.

Alleen jammer dat we vanmiddag de winst niet eerder hebben veiliggesteld. Zo bleef het spannend en als het nog tot een gelijkmaker was gekomen was het toch nog op een zeperd uitgedraaid".

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Frank Hankel, Peter Dekker, Henk Jan Timmerman, Ian Los (46e Erik Groen, 75e Devin Bouma), Bram Gorter, Boris Berghorst, Rick Weijs,  Mitchell Mosterman (75e Wilco Stevens), Wilko Vroege (80e Joost Dolstra), Colin Peemen.