Steenwijkerwold verrast door HODO: 1-5

3 oktober 2021 21:15

Bam!! Dat kwam even aan. Na de galavoorstelling van precies een week geleden liep de selectie van Steenwijkerwold op eigen veld tegen HODO uit Hollandscheveld zo maar tegen een 1-5 nederlaag aan. En nog verdiend ook. De bezoekers bestreden de thuisclub op dezelfde wijze als Steenwijkerwold vorige week bij USV deed: met volle inzet druk zetten en beheerst de tegenaanval zoeken. Een koekje van eigen deeg dus. De zwart-witten waren de sterkste en na een 0-2 ruststand werd het nog een pijnlijke 1-5.

Het bleek al snel dat de wedstrijd voor de thuisclub geen reprise zou worden van de wedstrijd van vorige week. De bezoekers bouwden vlot aan een overwicht en zorgden dat de thuisclub nauwelijks in haar spel kon komen. Steenwijkerwold kreeg lange tijd geen enkele kans, terwijl de Drenten daar wel in slaagden. Na 12 minuten was het al raak, toen Martijn Dekker in de herkansing beheerst raak prikte: 0-1. Halverwege de eerste helft was het al 0-2. Wilko Vroege veroorzaakte een vrije schop enkele meters buiten de “zestien”, en daar wist Stefan Kikkert wel raad mee: 0-2. Steenwijkerwold had in de eerste helft twee kansen om daar iets tegenover te stellen, maar Boris Berghorst mikte na voorbereiding van Colin Peemen rakelings naast de kruising en Mitchell Mosterman  raakte de bal na een diep balletje van Frank Hankel niet echt lekker en ook deze doelpoging ging voorlangs.

Na de pauze werd het al snel 0-3 door Patrick Timmerman. HODO-aanvoerder Jeffrey van Veen bleef strooien met fraaie passes waardoor de rood-zwarte defensie attent moest blijven. Steenwijkerwold deed iets terug toen Mitchell Mosterman zich in het hart van de verdediging vast dreigde te lopen, maar precies op tijd Wilko Vroege aanspeelde. Met een welgemikt schot werd het toch nog 3-1. Omdat Peemen hierna een prima kans rakelings voorlangs schoot kwam de spanning niet terug.  Integendeel. Een paar minuten later lag de bal aan de andere kant door Mark Boertien in het netje: 1-4, en daarmee was de wedstrijd wel echt beslist. Een kwartier voor het eindsignaal van arbiter Stanley Brussaard knalde Jorn Smit de eindstand uit een vrije trap nog naar 1-5.

“Dit was een verdiende nederlaag”, erkende trainer Gerjan van der Hoogen na afloop. "Er appte zojuist nog iemand met de vraag of wij nou zo slecht waren of dat HODO zo goed was. Het antwoord: beide”.

Trainer Eric Prins van inmiddels koploper HODO rekent zich nog niet rijk. “Aspiraties? Nee, nog niet. We hebben net een roerige periode achter de rug waarin het meer om randzaken dan over voetbal ging. Die periode hopen we nu af te sluiten. Halverwege deze competitie gaan we de situatie opnieuw bekijken en dan zullen we onze aspiraties vaststellen”.

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Frank Hankel (72e Devin Bouma), Peter Dekker, Henk Jan Timmerman, Ian Los (46e Erik Groen), Bram Gorter (46e Leon Kerstma), Mitchell Mosterman, Rick Weijs, Wilko Vroege (67e Wilco Stevens), Boris Berghorst, Colin Peemen.