Gelukkigste wint derby Steenwijkerwold-Oldemarkt: 0-1.

6 april 2022 11:15

De sfeervolle derby op sportpark Steenwijkerwold tussen de plaatselijke favorieten en de bezoekers uit Oldemarkt eindigde in een 0-1 zege voor de gasten, die daarmee als gelukkigste uit een strijd kwamen die, volgens de algemene opinie, eigenlijk in 0-0 had moeten eindigen.

Beide ploegen waren gebaat bij een overwinning, want terwijl koploper HODO de platte kar al kan oppoetsen zijn de resterende posities bovenin de ranglijst bijzonder interessant. Beide partijen hadden elkaar behoorlijk onder controle en echte kansen deden zich nauwelijks voor. De beste kans voor Oldemarkt ontstond uit een hoekschop van Jorrid Minnema die door Wouter van der Vegt onder de lat werd gekopt, maar doelman Gerwin Bosscha stond op de goede plek. Aan de andere kant was een schot van Wilko Vroege een prooi voor doelman Albert de Hoop.

De hoop dat er na de pauze meer vuurwerk te zien zou zijn bleek ijdel. De defensies waren de aanvallers behoorlijk de baas. Interessant waren de duels tussen steenwijkerwoldspits Colin Peemen en oldemarktverdediger Joshua Damhuis. De laatste voorkwam op volkomen legale wijze dat Peemen een opvallende positieve bijdrage kon leveren. De wedstrijd kabbelde onder leiding van de prima leidende arbiter Ritske Tuinstra uit Niebert richting een doelpunloze remise. Tòt Jorrid Minnema met nog tien minuten te gaan op links mocht oprukken. Zijn voorzet leek volkomen ongevaarlijk, maar in de doelmond liepen doelman Bosscha en Ian Los elkaar in de weg, met een misverstand tot gevolg. Los probeerde nog te redden, maar de bal eindigde in het dak van het doel: 0-1. De pas ingevallen Jan Oord had de held van het thuisfront kunnen worden toen hij plotseling alleen voor De Hoop verscheen, maar de doelman redde het feestje voor zijn ploeggenoten.

Trainer Gerjan van der Hoogen van de thuisclub had na afloop behoorlijk de smoor in. "Die stemming van mij.. ach, dat knapt wel weer op hoor, maar deze nederlaag was onverdiend en ongelukkig. Als onze keeper "los" roept of als Ian Los zijn maatje 46 er tegenaan zet is er niets aan de hand. We hadden vanmiddag een stapje kunnen maken, maar alles schuift bovenin nu weer behoorlijk in elkaar".
In het verleden is overigens ook al eens gebleken dat het roepen van "los" als er een Los in de buurt is nog wel eens voor misverstanden kan zorgen.

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Devin Bouma, Peter Dekker, Henk Jan Timmerman (84e Jan Oord), Ian Los, Wilco Stevens, Mitchell Mosterman (73e Jesse Plat), Rick Weijs, Wilko Vroege, Joost Dolstra, Colin Peemen.