Steenwijkerwold fortuinlijk naar 2-3 zege bij Ruinen

11 april 2022 11:30

Steenwijkerwold kwam op sportpark “De Baete” in Ruinen tegen de lokale favorieten tot een 2-3 zege, en mag met dit resultaat de handen dichtknijpen. Tot tien minuten voor het einde leek er voor de blauw-witten geen vuiltje aan de lucht, maar in de slotfase ging het volkomen onverwacht toch nog helemaal mis voor de Drenten.

“Inderdaad, ik ben wel eens plezieriger van het veld gestapt dan vandaag”, bekende trainer Bart Ester van de thuisclub, die tijdens een discussie met arbiter Pasveer uit Sneek twee maal geel en dus rood zag. ”Een primeur. Een rode kaart heb ik nog nooit gehad en dan geven we de wedstrijd, die we al lang hadden moeten beslissen ook nog eens uit handen.”

Zijn ploeg was aanvankelijk de betere, en had dan ook de eerste 20 minuten een overwicht. De bezoekers stonden toch enigszins onder druk en moesten een zestal hoekschoppen toestaan. Steenwijkerwold kwam er echter steeds beter in en halverwege de eerste helft werd het zelfs 0-1. Wilko Vroege plaatse de bal uit een hoekschop goed achter de tweede paal en doelman Jarno van Belkum kon er nèt niet bij. Henk Jan Timmerman wel, en een tikje later stond de thuisclub achter. Op slag van rust kwam de gelijkmaker uit de lucht vallen. Doelman Gerwin Bosscha had te veel moeite met de aanname van een verre terugspeelbal van Erik Groen, waarna Anthal Horlings beheerst afstrafte: 1-1. Op slag van rust werd het nog bijna 1-2. Colin Peemen kon van dichtbij inschieten, maar raakte de bal niet goed. Timmerman tikte de bal nog wel achter de Drentse doelman, maar hij stond buitenspel. Bij de pauze stond het nog steeds gelijk: 1-1.

Na de hervatting ging het bij Steenwijkerwold steeds stroever lopen, en het aantal onzuivere passes was opvallend. Enig lichtpuntje: Joost Dolstra verving de geblesseerde Boris Berghorst uitstekend. Toen halverwege de tweede helft Elmar van Belkum Ian Los zijn hielen liet zien en vervolgens Jurgen Hoorn een intikker aanbood (2-1) leek niets een Drentse zege in de weg te staan. De thuisclub liet echter enkele honderd-procentkansen onbenut. Vooral Anthal Horlings en Maarten Eggen mogen zich dat aanrekenen, al maakte doelman Bosscha zijn eerdere misser meer dan goed. Het missen van kansen door de thuisclub werd genadeloos afgestraft. Steenwijkerwold putte daar moed uit en gaf al een waarschuwing af toen een fraaie actie van Dolstra perspectief bood, maar het passje naar de vrijstaande Vroege was net te kort. Even later redde doelman Van Belkum nog onnavolgbaar toen Erik Mosterman uit een voorzet van Jesse Plat leek binnen te kunnen tikken. Met nog tien minuten te gaan was het wel raak. Plat stuurde Peemen de ruimte in. Doelman Van Belkum trok opzichtig aan de noodrem en de bal ging op de stip. Vroege strandde op de keeper, maar invaller Joep Kranendonk benutte de herkansing en schoof beheerst binnen: 2-2. Toen enkele minuten later Mitchell Mosterman uit een vrije schop van Vroege raak kopte (2-3) was de buit binnen, ook al omdat de thuisclub nog enkele goede mogelijkheden onbenut liet.

“Vorige week zei ik al dat je wel eens wat te weinig, en een andere keer ook wel eens te veel krijgt. Nou, vanmiddag was het al zo ver”, constateerde Steenwijkerwoldtrainer Gerjan van der Hoogen na afloop realistisch. “Maar daar treur ik niet zo erg over”.

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Ian Los, Peter Dekker, Henk Jan Timmerman (76e Jasper Munsterman), Erik Groen, Jesse Plat, Joost Dolstra (76e Joep Kranendonk), Rick Weijs (46e Erik Mosterman), Mitchell Mosterman, Wilko Vroege, Colin Peemen.