Steenwijkerwold revancheert zich ten koste van Dwingeloo: 4-0

25 april 2022 23:30

Het was belangrijk voor Steenwijkerwold om na de blamage van vorige week iets recht te zetten. Dat zou dan ten koste moeten gaan van de bezoekers uit Dwingeloo, dat graag wat meer afstand met de staartgroep in 3D wilde creƫren. Het eerste lukte wel, het laatste dus niet. De thuisclub trok na een 0-0 ruststand iets te royaal met 4-0 aan het langste eind.

“Ongeacht de iets geflatteerde uitslag ben ik blij dat we de zaak toch  weer op de rails hebben. Het ging nog niet echt super, maar ik heb vanmiddag toch weer de bereidheid gezien om tot het einde te knokken”, vond trainer Gerjan van der Hoogen.

De eerste helft was de thuisclub iets sterker, maar tot echte kansen leidde dat vooralsnog niet. De eerste de beste aanval van de bezoekers leverde al snel een erg gemakkelijk gegeven strafschop op. Jan Oord leek een normaal duel aan te gaan met Sander Nijstad, maar tot veler verrassing zag arbiter Wim Stel uit Leeuwarden er een strafschop in. Aanvoerder Nijstad belastte zichzelf met de klus, maar zag zijn “panenka” tegen de lat belanden. Daarna waren de beste mogelijkheden weer voor de thuisclub. Slecht uitverdedigen kwam de Drenten bijna duur te staan, maar Joost Dolstra kreeg de bal niet onder controle. Even later bood Rick Weijs een mooie schietkans aan Erik Mosterman, maar Pepijn Waninge wist het schot nog te smoren, waarna doelman Erwin Hof voor opluchting zorgde. Aan de andere kant profiteerde Max Klijn bijna van een onachtzaamheid bij de rood-zwarten, maar hij schoot naast het bedoelde doel. Ruststand derhalve 0-0.

Na de pauze ging het de thuisclub beter af. Dennis Koning mocht vanaf rand “zestien” nog wel een vrije schop nemen, maar het schot smoorde in de rood-zwarte muur. Direct daarna werd het 1-0. Goed doorzetten van Erik Mosterman leverde balbezit op voor Dolstra, en een breed balletje later hielp uitblinker Rick Weijs het eerste schaap over de dam: 1-0. Dwingeloo was dichtbij de gelijkmaker toen Dennis Koning een prima schietkans bood aan Melvin Koning, maar het leer zoefde royaal langs de kruising. Met nog ongeveer 20 minuten te spelen bouwde Wilco Stevens een veiligheidsmarge in door prima voorbereiding van Colin Peemen en Erik Mosterman een passende afronding te bezorgen: 2-0). Daarna ging het even snel met de Woldse productie. Jesse Plat knalde op aangeven van Stevens via de schoen van verdediger René Wiltinge de ”3” achter de kansloze Hof. Met de eindstreep in zicht pikte Peemen een diep balletje van Bas Wijdenes goed op. Hij strandde eerst nog op Hof, maar de herkansing betekende een 4-0 eindstand.

“We hebben vergeten onszelf te belonen”, vond trainer Rob Vliek van Dwingeloo. “Als we die strafschop benutten loopt het allemaal anders en verder hebben we ook nog wel wat laten liggen. Een gelijkspel was vanmiddag voor ons wel mogelijk geweest, maar Steenwijkerwold strafte keurig af, al vind ik de uitslag wel wat te veel van het goede”.

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Devin Bouma, Peter Dekker, Jan Oord, Ian Los, Rick Weijs, Erik Mosterman (80e Bas Wijdenes), Jesse Plat (74e Henk Jan Timmerman), Wilko Vroege, Joost Dolstra (66e Wilco Stevens), Erik Groen (57e Colin Peemen).