Steenwijkerwold verrast in en tegen Oldeholtpade: 1-2.

14 mei 2022 17:30

Donderdagavond revancheerde Steenwijkerwold zich bij Oldeholtpade voor de eerder dit seizoen geleden 1-2 nederlaag. Door deze uitslag doet ’t Wold nog op twee fronten mee in de strijd om een plaats in de nacompetitie. Zowel in de eindstand als in de tweede periode is alles nog mogelijk.

Dit wordt een beetje een vreemd verslagje. Bijna altijd is het mogelijk om bij te thuisclub een lijstje met spelers en rugnummers te bemachtigen, maar deze keer was dat wat moeilijker. Daarom deze keer minder namen van de spelers van de Stellingwervers. Als u overigens bij de niet genoemde namen “De Vries” invult is er 50% kans dat de naam juist is.

De entourage deed vermoeden dat er een kampioenschap op het spel stond. Enkele supporters van de gasten toverden voor aanvang van de wedstrijd met vuurwerk en een enkele rookbom een echt kuipsfeertje op het locale sportpark tevoorschijn.
Oldeholtpade ging sterk van start. De eerste tien minuten waren voor de thuisclub. De gasten stonden onder druk en kansen voor Marius en Mark de Vries werden door prima keeperswerk van Gerwin Bosscha, die verder zou blijven excelleren, en enkele tijdige blokkades van Jan Oord onschadelijk gemaakt. Oord vormde met Peter Dekker een glansrol in het hart van de rood-zwarte defensie. Het noopte trainer Gerjan van der Hoogen tot ingrijpen en die schakelde vlot over van 4-3-3 naar een 3-4-3 systeem, en dat wierp vruchten af. Ook de gasten kregen nu kansen. Mitchell Mosterman kreeg via Colin Peemen een prima kans aangeboden, maar Stefan Halsema was tijdig ter plaatse om in te grijpen. Halverwege de eerste helft was het wel raak. De blauw-witte defensie tastte mis op een voorzet van Peemen, en toen was het voor Joost Dolstra een klein kunstje om de bal achter doelman Arjen de Haan te poeieren: 0-1. Dezelfde keeper excelleerde even later door een goed geplaatst schot van Jesse Plat uit de kruising te grissen. Aan de andere kant mikte Peter de Vries een voorzet van Marcel Logchies over de lat. Met de pauze stond het nog steeds 0-1.

Na de hervatting liet de thuisclub via Marius Vries nog een goede kans liggen, en Ian Los kopte nog een keer een inzet van De Vries uit de doelmond. Even later stond het toch 0-2. Peemen profiteerde optimaal van zwak uitverdedigen bij de blauwhemden, waar “nummer 2” nog wel de noodrem had kunnen hanteren, maar dat zou ongetwijfeld “rood” hebben opgeleverd. De spanning kwam weer helemaal terug toen Marius de Vries uit een vrije schop langs het muurtje de aansluiting achter de kansloze Bosscha schoot (1-2). Oldeholtpade zette alles op alles  om er nog tenminste een remise uit te slepen, en er waren nog enkele hachelijke situaties voor het doel van de gasten, maar daar werd effectief verdedigd. Aan de andere kant counterden de rood-zwarten ook enkele keren gevaarlijk. Weijs raakte nog een keer de binnenkant van de paal, waarna de doelman nog net op tijd ingreep. Bij het eindsignaal van de prima leidende arbiter Strampel uit Heerenveen zat de felbegeerde overwinning voor de bezoekers in de knip, hetgeen voor de al eerder  genoemde supporters aanleiding was om het overgebleven Bengaalse vuur nog even op te stoken.

“Ik ben hartstikke blij”, verzuchtte Steenwijkerwoldtrainer Gerjan van der Hoogen na afloop, zichtbaar opgelucht. “Het was bijzonder zwaar, maar ik heb genoten van onze werklust èn de supporters. Volgens mij waren we ook hier weer in de meerderheid. En dan dat groepje met die sfeeractie. Ze hebben laten zien dat je ook op een nette manier wat extra sfeer kunt scheppen. We zaten er tegen het eind behoorlijk doorheen, maar onder dit soort omstandigheden  krijg je extra energie.  En…… we maken nog kans op de nacompetitie!!”

Opstelling Steenwijkerwold:
Gerwin Bosscha, Ian Los (72e Devin Bouma), Peter Dekker, Jan Oord, Erik Groen (67e Rick Weijs), Jesse Plat, Joost Dolstra, Wilko Vroege, Mitchell Mosterman, Erik Mosterman, Colin Peemen.