Steenwijkerwold op de nipper langs Sweel (2-1) en haalt nacompetitie

17 mei 2022 15:45

Steenwijkerwold had zondagmiddag alle moeite om het laaggeklasseerde Sweel uit Zweeloo op de knieën te krijgen. De bezoekers lieten zien dat ze de derde klasse goed aankunnen en maakten lange tijd aanspraak op een verdiend punt. In de slotfase ging het heel sneu toch nog mis voor de positief ingestelde Drenten: 2-1. Door dit resultaat stelde de thuisclub wel een plaatsje in de nacompetitie veilig.

De eerste helft was de thuisclub wel iets sterker, maar veel echte kansen leverde dit niet op. Na bijna een kwartier nam Mitchell Mosterman een voorzet van Colin Peemen ineens op zijn schoen, maar de bal zoefde rakelings langs de kruising. Even later kon Joost Dolstra, na een goed toegepaste voordeelregel van arbiter René van der Elst uit Dronten, zijn zojuist gestarte solo voortzetten, maar doelman Lars Sikken stond op de goede plaats.
Aan de andere kant zette aanvoerder Jorrit Reuvers zijn voorhoofd goed tegen een hoekschop van Wouter van der Veen, maar ook hier ging het leer langs de kruising. Halverwege de wedstrijd stond het nog steeds 0-0.

Na de pauze drong Sweel wel even aan, maar toch stond het vlot 1-0 voor de rood-zwarten. Deze keer was het uit een hoekschop van Vroege, die door Jan Oord koppend werd afgerond.  Even later was het bijna weer gelijk. Een hoekschop van alweer Van der Veen werd slecht weggewerkt, maar bij het geplaatste schot van Rick ter Avest ontbrak het nèt iets te veel aan de juiste richting. Uit een hoekschop kopte Jeroen Zantingh tegen de paal. De verdiende gelijkmaker zou even later toch vallen. Zantingh had in de drukte het meeste overzicht en mikte van dichtbij de evenwichtstreffer tegen het nylon: 1-1. Sweel bleef nog even aandringen en was bij een solo van Richard Speelman dichtbij succes, maar Bosscha stak er een voetje voor. Aan de andere kant tracteerde Mitchell Mosterman de Drentse doelman op een onverwachte granaat, maar ook Sikken was paraat. Vijf minuten voor het einde leek Ian Los de winnende treffer te scoren, maar uit de vrije schop van Vroege kopte hij van dichtbij over de lat. Toch zou de winnende treffer nog komen. Een hoekschop van Vroege belandde voor de voeten van Peemen, die in een woud van benen toch nog een gaatje vond: 2-1. De Drenten stortten door deze tegenvaller niet in, en trokken in de extra tijd nog even massaal ten aan aanval. Jort Jalving was dichtbij succes, maar Bosscha had weer eens een ijzersterke middag. Mede door de andere uitslagen kan Steenwijkerwold zich richten op de nacompetitie. Voor Sweel was deze middag extra zuur: Jasper van der Veen viel uit na een ongelukkige botsing met Erik Mosterman. Mosterman had het hardste hoofd, Van der Veen mocht met een gebroken neus naar het ziekenhuis.

Tot tevredenheid van steenwijkerwoldtrainer Gerjan van der Hoogen. "Deze eindstand is wel even een opluchting. De ploeg van mijn collega Jans Bos heeft het ons erg moeilijk gemaakt. Als we hadden gelijkgespeeld had ik hier echt niet chagrijnig gezeten, want een puntje hadden ze misschien ook wel verdiend. Maar ook wij hebben vaak genoeg meegemaakt dat je niet altijd krijgt waar je misschien wel recht op hebt."

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Devin Bouma, Peter Dekker, Jan Oord, Ian Los, Wilko Vroege, Mitchell Mosterman, Jesse Plat, Erik Mosterman, Joost Dolstra (68e Rick Weijs), Colin Peemen