Steenwijkerwold walst over USV: 6-0.

31 mei 2022 22:45

De wedstrijd op sportpark Steenwijkerwold tussen de plaatselijke favorieten en USV kende geen spanning. De thuisclub liet direct vanaf het begin merken wat de bedoeling was: winnen. Dat lukte: na een 3-0 ruststand stokte de teller op 6-0, en daar was niets geflatteerd aan.

De belangen waren zondagmiddag wel erg verschillend: Steenwijkerwold was al zeker van een periode, maar wilde wel graag verzekerd zijn van de voordelen die de tweede plaats in de eindrangschikking wellicht biedt, terwijl USV uit Nieuwleusen de laatste strohalm om rechtstreekse degradatie te voorkomen wilde grijpen.

Dat laatste lukte vooralsnog niet. Dat strohalmpje knakte al na twee minuten. Wilko Vroege zocht uit een hoekschop èn vond het hoofd van Jan Oord, die de bal al vlot achter de kansloze doelman Frank Kooiker knikte: 1-0. De bezoekers leken even verdoofd, maar zochten toch naar een noodzakelijke gelijkmaker. Ian Vlierman was daar dichtbij, maar mikte rakelings naast het bedoelde doel en keeper Gerwin Bosscha maakte een schot van Max Scheaffer bekwaam onschadelijk. Het initiatief werd al snel weer door de rood-zwarten overgenomen en verdere treffers konden niet uitblijven. Een lobje van Vroege ging nog over de doelman, maar ook over de lat. Een fraai een-tweetje tussen Vroege en Colin Peemen leverde ook al een schuiver voorlangs op en Kooiker kon in zijn doel na een fraaie combinatie tussen Peemen en Mitchell Mosterman zijn kwaliteiten tonen. Na ruim een half uur bracht Henk Jan Timmerman dan toch de “2” op het scorebord. Op slag van rust stelde Rick Weijs Peemen in staat om het trio vol te maken: 3-0.

Na de pauze drongen de blauw-witten nog even aan, maar toen Mosterman Peemen al na 5 minuten een niet te missen kans bood stond het al snel 4-0. De gasten bleven positief voetballen.

“Ja”, verzuchtte trainer Theo van ’t Zand na afloop, “in het begin probeer je nog een gelijkmaker te maken, en toen dat er niet meer in zat denk ik toch dat onze gedachten alvast gingen naar volgende week, als de allesbepalende wedstrijd tegen Dwingeloo wordt gespeeld. Die moeten we winnen om de laatste plaats te kunnen verlaten, en dan kunnen we niet nog meer blessures gebruiken.” De rood-zwarte trein denderde nog even door. Peemen gaf een dieptepass van Peter Dekker nog de afwerking die hij verdiende (5-0) en een minuutje later mocht dezelfde speler van Mosterman ook nog het halve dozijn vol maken.

Trainer Gerjan van der Hoogen glunderde na afloop aan alle kanten. “We hebben vanmiddag laten zien wat we kunnen: keihard werken èn goed voetballen. Vanmiddag ging dat samen. Ik vind trouwens nu al dat we een mooi seizoen hebben gedraaid. Door corona is dit, na onze promotie, ons eerste volledige seizoen in de derde klasse. We willen de tweede plaats in de eindrangschikking graag vasthouden, en daar zijn we alleen zeker van als we het kampioen HODO volgende week maandag nog èrg lastig kunnen maken. Met dezelfde instelling als vanmiddag maken we kans.”

Opstelling Steenwijkerwold:
Gerwin Bosscha (78e Leo Vloedbeld), Devin Bouma, Peter Dekker, Jan Oord, Erik Groen (78e Ian Los), Rick Weijs (59e Wilco Stevens), Mitchell Mosterman, Henk Jan Timmerman (75e Sem Huisman), Wilko Vroege (78e Joep Kranendonk), Joost Dolstra, Colin Peemen.