Steenwijkerwold krijgt kampioen HODO niet klein: 4-0.

6 juni 2022 20:45

Steenwijkerwold, dat al zeker was van een periode, wilde maar al te graag de tweede plaats op de ranglijst veilig stellen. Dat zou dan ten koste moeten gaan van HODO in Hollandscheveld, dat al enkele weken bezig is met het vieren van het kampioenschap, en daarbij kwam nog eens de viering van het zestigjarig bestaan, dat vorig jaar om coronagerelateerde redenen niet door kon gaan. Wie verwachtte dat het scherpe er bij de thuisclub wel een beetje af zou zijn kwam bedrogen uit. De gasten startten prima, maar na enkele persoonlijke fouten leidde de thuisclub met de pauze al met 3-0. Na de rust werd het nog 4-0.

Trainer Eric Prins van HODO gaf voor de wedstrijd al aan dat er weinig zou worden weggegeven. “Je kunt altijd verliezen, maar het gaat om de manier waarop. Ik wil altijd winnen. Ook als ik een potje mens-erger-je-niet met mijn vrouw speel. Inderdaad, daarom doe ik dat spelletje ook niet zo vaak”.

Precies een half uur mocht Steenwijkerwold hopen op een goed resultaat. De ploeg van Gerjan van der Hoogen was de betere ploeg en kreeg ook de beste kansen. Een voorzet van Colin Peemen werd door doelman Marcel Pol verkeerd beoordeeld (zijn enige foutje) en de bal kwam voor de voeten van  Wilko Vroege. Zijn schot uit de tweede lijn eindigde  tegen de kruising. Mitchell Mosterman ontsnapte, maar Djustin Snippe verdedigde voortreffelijk. Treffers leverde het overwicht niet op. Na een half uurtje profiteerde Donny Mol van een miscommunicatie bij de rood-zwarten. Peter Dekker verwachtte dat keeper Bosscha uit zijn doel zou komen en kopte te zacht terug, en Mol profiteerde dankbaar: 1-0.  Steenwijkerwold was even van slag, lang genoeg om Jorn Smit de gelegenheid te geven om de stand naar 2-0 te tillen. Vlak voor rust zocht Jan Oord vergeefs naar een fraaie probleemoplossing, zodat de attente Martijn Dekker de stand nog naar 3-0 kon verhogen. Toen kort daarna Peemen bij de bezoekers geblesseerd uitviel stond het vast dat er voor de gasten weinig meer de halen viel.

Na de pauze kon Steenwijkerwold geen vuist meer maken. Beide trainers beseften dat de strijd wel gestreden was en wisselden naar hartelust. Na en uur spelen maakte Patrick Timmerman er nog 4-0 van, en daar bleef het bij.

Steenwijkerwoldtrainer Gerjan van der Hoogen moest na afloop lang nadenken over de vraag of HODO de beste ploeg uit de competitie was. “We hebben twee keer met overtuigende cijfers van hen verloren, maar misschien zijn WIJ dat wel..... dat mogen we zondag in de nacompetitie laten zien.  Het eerste half uur waren we duidelijk de bovenliggende partij, maar we scoorden niet. En natuurlijk kun je je tegen een ploeg als HODO ook geen weggevers permitteren".

Scheidsrechter Bert Wigchers uit Exloo leidde uitstekend.

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Devin Bouma, Peter Dekker, Jan Oord, Erik Groen (66e Ian Los), Wilko Vroege, Mitchell Mosterman (66e Joep Kranendonk), Henk Jan Timmerman, Erik Mosterman (66e Sem Huisman), Joost Dolstra, Colin Peemen (43e Wilco Stevens).