Steenwijkerwold bijna in volgende bekerronde na 1-3 bij Kraggenburg.

12 september 2022 15:45

Het bekertreffen tussen Kraggenburg en de bezoekers uit Steenwijkerwold eindigde in een 1-3 zege voor de gasten. De eerste 20 minuten was Steenwijkerwold overduidelijk de betere ploeg, maar scoorde te weinig. Daardoor rook de thuisclub kansjes op een verrassing en trok ook zelfverzekerd ten aanval, maar ook daar haperde doelpuntenmachine. Na een 1-1 ruststand trokken de bezoekers toch nog verdiend met 1-3 aan het langste eind.

Het begon allemaal erg veelbelovend voor de gasten. Al in de eerste minuut stuurde Jan Oord Mitchell Mosterman op avontuur, maar diens schot werd nog gekeerd door polderdoelman Gert Jan Wals. Twee minuten later was het wel raak, toen Daan Kremer raak mikte uit een hoekschop van Hein Winter. Boris Berghorst stelde Colin Peemen en Peter Dekker nog in staat om de marge te vergroten, maar de eerste schoof voorlangs, en de laatste zag zijn schot tegen de lat belanden. Kraggenburg putte hier moed uit, en verscheen ook enkele keren voor het doel dat tot dusver nauwelijks bedreigd was. Michel Angelo Olaer probeerde het met een afstandsschot, maar zelfs de ballenvanger werd gemist. Peter Dekker was nog dichtbij de 0-2, maar verdediger Ruben van der Veer kreeg er nog net een voet tussen. Slordigheden in de Woldse defensie verschaften Kraggenburg twee serieuze kansen. Jesper Oosterwijk mikte goed in de korte hoek, maar doelman Leo Vloedbeld redde met de voet. Toen Devin Bouma even later slordig uitverdedigde was het wel raak. Rinke Biesheuvel scoorde de gelijkmaker met een strakke schuiver achter de tweede paal: 1-1. Brian Los zette na een fraaie solo Peter Dekker nog alleen voor doelman Wals, maar de 1-2 bleef voorlopig achterwege.

Direct na de pauze lukte dat wel. Hein Winter gaf Devin Bouma de ruimte, en uit diens voorzet tikte Peemen de 1-2 binnen. Steenwijkerwold bleef te slordig spelen, en liet daardoor mogelijkheden om de stand verder uit te bouwen onbenut. Het bleef daardoor spannend, ook al omdat Kraggenburg zich met regelmaat voor het doel van Vloedbeld meldde. Daar bleef het te vaak bij afstandsschoten, die geen gevaar opleverden. De mooiste kans voor de gastheren was voor invaller Berto Maljaars, maar zijn inzet werd door Henk Jan Timmerman van de doellijn gehaald. Uiteindelijk werd de wedstrijd zes minuten voor het eind beslist. De rood-witte defensie tastte mis op een diepe bal van Wilco Stevens, waarna Mosterman geen moeite had om de bal in het verlaten doel te mikken: 1-3. Dat was ook de eindstand.

Trainer Gerjan van der Hoogen was niet dolenthousiast, maar had toch ook leuke dingen gezien. "We gingen prima van start, en hadden de wedstrijd al in de eerste twintig minuten kunnen èn moeten beslissen. Toen het wat tegen ging zitten trad er enige verslapping op en kon Kraggenburg ook serieus tegengas bieden. Ik vind wel dat we verdiend gewonnen hebben."

Opstelling Steenwijkerwold:  Leo Vloedbeld, Jan Oord, Daan Kremer, Devin Bouma (73e Ian Los), Brian Los (73e Henk Jan Timmerman), Hein Winter, Boris Berghorst, Jesse Plat (46e Bram Gorter), Mitchell Mosterman, Peter Dekker (77e Wilco Stevens), Colin Peemen.