Steenwijkerwold bekert verder: 4-0 tegen Olyphia.

20 september 2022 16:00

Wat betreft het overleven in de poulefase in de strijd om de KNVB-districtsbeker maakte Steenwijkerwold aan de minimale onzekerheid een eind door op eigen veld Olyphia uit Noordwolde een 4-0 nederlaag toe te brengen. De gasten brachten zichzelf kort na de aftrap al in problemen door een idiote overtreding van Jordy de Jong op Mitchell Mosterman. Daardoor konden de groenhemden al vanaf de derde minuut met tien man verder, terwijl Mosterman nog net naar de kant kon strompelen. De Stellingwerfers deden het met een man minder nog verrassend knap, maar konden niet voorkomen dat de thuisclub na een 1-0 ruststand toch nog met een 4-0 zege van het veld stapte.

De goede plannen van Olyphiatrainer Frans à Nijeholt konden dus al na drie minuten de prullenbak in. "De jongens mogen van mij best een stevig duel aangaan, maar dit valt in een andere categorie. En dan ook nog ter hoogte van de middellijn..", foeterde de verliezende trainer.

Het eerste kwartier was de thuisclub sterker, en had ook een paar goede kansen op een treffer. Boris Berghorst mikte in de korte hoek, maar doelman Lesley Prinsen redde knap. Een schot van Peter Dekker was te zacht. Na een dik kwartier was het wel raak, toen Brian Los onhoudbaar inkopte uit een hoekschop van Hein Winter. In een identieke situatie kopte Daan Kremer rakelings voorlangs. De gasten boden steeds meer tegenstand en kreeg ook kansen. Prima voorbereiding van Hessel Eilers verschafte Givano Martha een kans op de gelijkmaker, maar die raakte de bal helemaal verkeerd. Tot de pauze werd er niet meer gescoord.

Direct na de thee kwamen de gasten verrassend uit de kleedkamer. Max Kroon vond echter niet de juiste richting en dezelfde speler mikte even later goed in de korte hoek. Doelman Stijn Blum liet zich evenwel niet verrassen en bracht knap redding. DE volgende treffer was voor de thuisclub. Berghorst glipte langs Hylke de Jong en vond uiteindelijk de juiste richting: 2-0. Glenn Wiegman probeerde tot de aansluiting te komen, maar de vrije trap was van tè ver en bovendien ontbrak het alweer aan de juiste richting. Een goede actie van Colin Peemen stond aan de basis van de 3-0 van Peter Dekker, die van dichtbij binnentikte. Een kwartier voor het eindsignaal kopte Henk Jan Timmerman de eindstand naar 4-0.

Opstelling Steenwijkerwold: Stijn Blum, Devin Bouma (46e Henk Jan Timmerman), Daan Kremer, Brian Los, Hein Winter, Mitchell Mosterman (3e Wilco Stevens), Rick Weijs (65e Jesse Plat), Peter Dekker, Boris Berghorst, Colin Peemen, Jan Oord.