Steenwijkerwold start competitie goed tegen Dwingeloo: 2-1.

27 september 2022 16:00

Steenwijkerwold maakte een goede competitiestart door de eerste wedstrijd, op eigen veld tegen Dwingeloo, met 2-1 te winnen. Na een 1-1 ruststand trok de ploeg die het meest aanspraak op de overwinning mocht maken met 2-1 aan het langste eind.

In het verleden waren de confrontaties tussen beide ploegen altijd spraakmakend. Altijd stonden er gelijkwaardige tegenstanders tegenover elkaar, en ondanks dat leverde het vaak doelpuntrijke wedstrijden op. Zondagmiddag viel het aantal treffers wat zuiniger uit, maar als beide ploegen een redelijk percentage van de mogelijkheden had benut had het ook heel anders kunnen aflopen.

Hoewel de algemene verwachting na het vertrek van de gebroeders Nijstad een verzwakt Dwingeloo deed vermoeden acteerden de Drenten verrassend sterk. “Natuurlijk is het stoppen van deze toppers een gemis, maar enkele jonge honden hebben dit probleem prima opgelost”, vond trainer Rob Vliek van de gasten.

“De eerste helft was het bij ons los zand”, mopperde steenwijkerwoldtrainer Gerjan van der Hoogen na afloop. “We kregen kansen genoeg, maar Dwingeloo ook. Het had bij de pauze 2-0 kunnen staan, maar ook 1-3. Na de pauze hadden we alles behoorlijk onder controle, en achteraf vind ik ook dat we verdiend hebben gewonnen.”

Al na drie minuten kwamen de gasten er gevaarlijk uit, maar Fabian Bosker vond doelman Stijn Blum op zijn pad. Door een bekeken treffer van Colin Peemen nam de thuisclub na negen minuten een 1-0 voorsprong, en de thuisclub leek door te gaan drukken toen Peter Dekker na een voorzet van Peemen een dot van een kans kreeg, maar de bal helemaal verkeerd raakte. Na een half uur spelen was de stand ook al weer in evenwicht. Mats Vendrig stuurde Fabian Bosker de diepte in, en die was net iets eerder bij de bal dan de uitkomende sluitpost Blum. Vanuit een moeilijke hoek vond Bosker toch nog het kleine gaatje: 1-1. Een vrije schop van Peemen leek opnieuw een voorsprong voor de gasten op te leveren, maar Jan Oord stond zijn ploeggenoot Daan Kremer te hinderlijk in de weg. Aan de andere kant mocht Bosker bijna ongehinderd doorlopen, maar uiteindelijk was de hoek te moeilijk en de schuiver te zacht. Bij het rustsignaal van arbiter Louwrens Tolman uit Lippenhuizen stond nog steeds de bereikte evenwichtsstand op het scorebord.

Na de thee had de thuisclub de logistiek beter op orde. Dwingeloo kreeg nog nauwelijks een scoringskans, en moest lijdzaam toezien hoe de thuisclub kort na de pauze een verdiende 2-1 voorsprong nam. Wilco Stevens wilde voorzetten, maar zag tot zijn genoegen dat de bal via verdediger Joris Jans voor de voeten van Colin Peemen caramboleerde. Die schoof de bal vervolgens langs de kansloze Erwin Hof in de korte hoek: 2-1. Vooral de gastheren kregen de beste kansen om de marge verder uit te bouwen., maar de Drenten ontsnapten enkele keren miraculeus. Aan de andere kant hield Blum Max Klijn van een treffer af en zocht Nemo de Vries het doel vooral op de verkeerde plaats

Trainer Vliek van Dwingeloo was na afloop vooral realist. “We hadden in de eerste helft wat meer met de mogelijkheden kunnen doen, maar eerlijk is eerlijk: we hebben in de tweede helft nauwelijks een serieuze kans gehad. Er was vanmiddag een terechte winnaar”.

Opstelling Steenwijkerwold: Stijn Blum, Devin Bouma (36e Ian Los), Daan Kremer, Brian Los, Hein Winter, Peter Dekker (83e Joep Kranendonk), Rick Weijs, Wilco Stevens, Boris Berghorst, Colin Peemen, Jan Oord (80e Henk Jan Timmerman).