Steenwijkerwold klopt Trinitas: 0-3.

28 november 2022 15:30

Trinitas kon op sportpark Boyl de tegenstanders uit Steenwijkerwold gedurende de eerste helft nog behoorlijk bijbenen, maar na een 0-0 ruststand moest de ploeg van trainer Jonno van Dijk toch capituleren. Bij het eindsignaal van de prima leidende arbiter May uit Groningen stond het denkbeeldige scorebord op 0-3.

De beginfase was voor de gasten. Al na drie minuten klutste de bal voor de voeten van Wilco Stevens, die van dichtbij hard uithaalde. Doelman Erwin Klaver redde prima, zoals hij dat in het verdere verloop van de aantrekkelijke wedstrijd nog vaak zou doen. Naar mate de wedstrijd vorderde kwam ook de thuisclub steeds vaker tot gevaarlijke tegenstoten. Een vrije trap van Jurgen Verbaarschot bracht Jesse de Weert in gevaarlijke positie, maar ook doelman Stijn Blum hield zijn doel schoon. Verbaarschot gaf Doeke van de Berg op rechts de ruimte, maar De Weert raakte de veelbelovende voorzet helemaal verkeerd. Het overwicht van Steenwijkerwold bleef in stand, maar de Stellingwervers verdedigden energiek en gaven weinig ruimte weg. Kansen waren er wel voor Joost Dolstra en Boris Berghorst, maar het vinden van de juiste richting was nog wel eens een probleem, terwijl Klaver tussen de palen prima werk bleef verrichten. Even leek Stevens het voorbereidende werk van Devin Bouma af te ronden, maar ook deze keer ging de bal rakelings voorlangs. De 0-0  ruststand was logisch.

Na de pauze schroefden de rood-zwarten het tempo op en groeide het overwicht. Dat leverde al na vijf minuten resultaat op. Dolstra won een duel van Klaver, en langzaam rolde de bal over de doellijn: 0-1. Tien minuten later leek de net ingevallen Sem Huisman de marge te gaan verdubbelen, maar Thom Eggen redde net op tijd. Toch was het ook al snel 0-2, want Ian Los was bij een hoekschop van Hein Winter meen naar voren gekomen en tikte bij de tweede paal keurig binnen. Een breed balletje van Rick Weijs leverde ook al een enorme scoringskans voor Mitchell Mosterman op, maar weer redde Klaver. De enige fout van doelman Klaver kostte de thuisclub direct een tegentreffer. De doelpoging van Winter leek geen probleem voor de doelman op te leveren, maar toen deze de bal door zijn vingers liet glippen was de wedstrijd met nog tien minuten te gaan toch wel beslist. Trinitas perste er in de slotfase nog wel een paar gevaarlijke tegenstoten uit, maar daar werd het doel niet meer gevonden. Omdat aan de andere kant Mosterman enkele goede mogelijkheden onbenut liet bleef het bij 0-3.

Dit alles maakte Steenwijkerwoldtrainer Gerjan van der Hoogen bijzonder blij. "Dit was een prima middag voor ons. Trinitas op eigen veld verslaan, dat doet niet elke club. En wat zo mooi is: alle invallers hebben het prima gedaan. Altijd fijn voor een trainer om vier man te kunnen wisselen zonder zwakker te worden. Nu ik hoor dat twee concurrenten van ons (Wacker en Read Swart) hebben verloren liggen we ook nog eens prima op koers voor de eerste periode."

Opstelling Steenwijkerwold: Stijn Blum, Devin Bouma, Peter Dekker, Jan Oord, Ian Los, Hein Winter, Boris Berghorst, Bram Gorter (65e Sem Huisman), Wilco Stevens (48e Mitchell Mosterman), Rick Weijs, Joost Dolstra.