Steenwijkerwold houdt concurrent RKO op afstand: 0-4.

13 december 2022 11:15

Steenwijkerwold sloeg in de slag om de bovenste plaatsen in de 3e klasse A een prima slag door concurrent RKO op eigen veld in Rutten te kloppen. In het begin was de thuisclub nog een gelijkwaardige opponent, maar na een 0-2 ruststand werd het uiteindelijk toch nog 0-4.

De uitwedstrijd tegen RKO werd bij de bezoekers vooraf toch wel met enige zorg tegemoet gezien. Nooit was het een makkie, en een nederlaag daar in de polder was geen uitzondering. Bovendien hadden de Ruttenaren zich, na hun promotie in het vorig seizoen, merkbaar versterkt. Het eerste kwartier zag het er nog niet naar uit dat de Woldigers zo duidelijk aam het langste eind zouden trekken. De rood-witten kwamen er nogal eens gevaarlijk uit, maar defensief klopte het behoorlijk bij de gasten, en de eerste kansen dienden zich ook al vlot aan. Doelman Jarno van der Wal werd al snel bijna geklopt door een verrassend schot van Bram Gorter, maar hij wist er nog een hoekschop van te maken. Dat lukte na een klein kwartiertje niet, toen Gorter Joost Dolstra op links wist te bereiken. Deze trok de bal goed terug naar Boris Berghorst,  en die mikte vanaf rand zestien hard en zuiver in de onbereikbare hoek: 0-1. Ook de rood-witten kregen kansen, maar Wout Weultjes kopte uit een hoekschop van Ate Keurentjes naast en Gijs Groot Roessink vond uit een voorzet van Maarten den Boer niet de juiste richting. Op slag van rust werd het zelfs nog 0-2. Colin Peemen werd door Lars Vos onderuit gehaald en de bal ging op de stip. Rick Weijs liet zien hoe je een strafschop moet nemen.

Na de pauze was Steenwijkerwold overwegend de betere ploeg. RKO drong wel eens aan, maar de defensie van de gasten had de zaak goed onder controle. Het meeste gevaar kwam dan ook uit enkele hoekschoppen en vrije trappen die steevast in de doelmond werden gemikt, en daar was doelman Stijn Blum heer en meester. Al snel werd het zelfs 0-3. Berghorst kopte een voorzet van Peemen goed terug op Weijs. Doelman Van der Wal kreeg diens schot niet onder controle, waarna Dolstra van dichtbij afrondde. De thuisclub was nog even dichtbij het redden van de eer, maar Mart Matthijssen kopte uit een vrije schop van Luca Schra rakelings voorlangs. Met nog een kwartiertje te gaan bepaalde Peemen, na een leep balletje van Wilco Stevens, de eindstand op 0-4.

Arbiter Draaijer uit Drachten leidde prima en had er duidelijk zin in. "Ja, ik fluit voor mijn plezier, en als ik merk dat beide ploegen veel respect voor elkaar hebben heb je als scheidsrechter geen problemen en heb ik een fijne middag."

Opstelling Steenwijkerwold: Stijn Blum, Devin Bouma, Jan Oord, Peter Dekker, Ian Los, Hein Winter, Rick Weijs (61e Wilco Stevens), Bram Gorter (76e Brian Los), Joost Dolstra (62e Mitchell Mosterman), Boris Berghorst (78e Bas Wijdenes), Colin Peemen.