Steenwijkerwold worstelt naar 2-0 zege op Steenwijker Boys

13 april 2023 16:30

Steenwijkerwold schoof opponent Steenwijker Boys zondagmiddag redelijk eenvoudig met 2-0 opzij. De gasten uit Steenwijk kampten met personele problemen, zodat zelfs spelers uit het derde elftal moesten worden opgetrommeld. Het was duidelijk dat de rood-zwarten wel mòesten winnen. Dat lukte dan ook. Na een 1-0 ruststand werd het toch nog een magere, maar dik verdiende zege voor de thuisclub.

De gasten konden het aanvankelijk nog een beetje bijbenen, maar moesten zich hoofdzakelijk beperken tot het voorkomen dat de thuisclub aan voetballen toe kwam. Daardoor werd het geen aantrekkelijke wedstrijd. Na een dik kwartier brak Colin Peemen de ban door direct uit een hoekschop de stand op 1-0 te brengen. Jarno Muis stond bij de tweede paal de kopsterke Jan Oord in de gaten te houden, en omdat doelman Sybren Boschma mis tastte verdween de bal feilloos in de kruising: 1-0.
De Boys waagden zich af en toe wel in de frontlijn, maar echt gevaarlijk werd het niet. Een schot van Ricardo Palm werd moeiteloos door doelman Stijn Blum geplukt. Een kopbal van Hugo Prinsen was te zacht, en Martijn de Vente zocht het doel wel op een bijzonder vreemde plaats. Aan de andere kant liet Rick Weijs de bal lopen voor Boris Berghorst, maar die knalde ook al ruim over de lat.

Na de pauze werd het er allemaal niet beter op. Hein Winter wilde Joost Dolstra de 1-0 laten maken, maar die strandde in de drukte voor het doel van Boschma. Bram Gorter probeerde het met een strakke voorzet, maar verdediger Manoel van der Loos zat er nèt met de voet tussen, waarna de bal met een fraaie boog teken de eigen kruising ketste. Door de marge van één treffer bleef er iets van spanning over, maar uiteindelijk nam al weer Peemen de laatste spanning weg door uit een onoverzichtelijke situatie de juiste richting te vinden: 2-0. Arbiter Martin Koning uit Bolsward had een makkelijke middag.

Trainer Gerjan van der Hoogen had ook wel in de gaten dat de vonken er deze middag niet af vlogen. "De omstandigheden (een hobbelig veld en een tegenstander die niet echt wilde) lieten dat ook niet toe. Ik vond wel dat we af en toe vanuit de defensie goed opbouwden, maar dat kreeg veel te weinig vervolg. Laten we dit, samen met de drie punten, maar als een lichtpuntje zien."

Opstelling Steenwijkerwold: Stijn Blum, Bram Gorter, Peter Dekker, Jan Oord, Brian Los, Hein Winter, Joost Dolstra (83e Sem Huisman), Rick Weijs, Wilco Stevens (68e Bas Wijdenes), Boris Berghorst, Colin Peemen.