De razende reporter, Bert Winters Uitgelicht!!!

11 oktober 2019 16:15

Loes Hornstra

Na iedere wedstrijd staat er weer een mooi verslag in de krant. Dit keer in uitgelicht onze razende reporter: Bert Winters.

Als voetballiefhebber in hart en nieren, is Bert een trouwe bezoeker van ons sportpark alsook van uitwedstrijden. Zelf heeft hij vroeger bij The Swallow gespeeld, maar hij kwam niet hoger dan het 4e, met een eenmalig uitstapje naar het 3e. Hij is meer een man van de theorie dan van de praktijk, wat dat betreft.
Bert was een groot voorstander van de fusie met BWS destijds en is ook blij dat dit voor iedereen goed uitgepakt heeft. Door wat lichamelijke klachten heeft hij zelf niet lang meer gespeeld bij de nieuwe club, maar is wel altijd betrokken gebleven.

Omstreeks 1975 werd Bert benaderd door Lambert de Weme, die destijds de voetbalverslagen van de regionale clubs schreef voor de krant. Omdat Bert toch eigenlijk altijd wel aanwezig was bij de wedstrijden van het 1e van ’t Wold, werd hem gevraagd om de hoogtepunten te verzamelen en door te geven aan Lambert, die daar vervolgens een stukje van maakte. Geleidelijk aan, groeiden de steekwoorden die Bert noteerde uit tot volwaardige zinnen en uiteindelijk schreef hij maar gewoon het hele verslag voor de krant. Tegenwoordig zijn deze stukjes daarnaast ook te lezen op de site en op de social media. Voor de thuiswedstrijden, schrijft hij ook vaak een voorbeschouwing aan de hand van verzamelde gegevens.

Na al die jaren is onze stukjesschrijver het eigenlijk nog nooit echt zat. Het blijft een uitdaging om zo met taal te spelen, dat er een origineel, goed leesbaar en informatief stukje uitkomt. Door ervaring wijs geworden, probeert hij de emotie zoveel mogelijk buiten zijn verslagen te houden. Dat is wel eens lastig als een beslissing, actie of speler echt ondermaats of belachelijk was, maar hij probeert dan wel om dat genuanceerd op te schrijven. Ook is het vaak lastig om alle spelers een beetje recht aan te doen. Opvallende acties in het doelgebied, goed of slecht, zijn al gauw belangrijk genoeg om notitie van te maken. Maar een goed spelende middenvelder moet al uitblinken met een geweldige pass o.i.d. om in de krant te komen. Dat is niet altijd terecht.
De informatie over de tegenpartij moet hij tegenwoordig vaak zelf bij elkaar schrapen, waar dat op hoger niveau beter geregeld was. Toen Steenwijkerwold nog in de 3e klasse speelde kon hij gewoon terecht in de bestuurskamers en kreeg alle ins en outs betreffende de scheidsrechters, opstellingen, blessures etc.. In de 4e klasse zijn de bestuurskamers veelal onbemand en moet hij rondvragen om de juiste namen bij de rugnummers te krijgen. Bij Steenwijkerwold zelf, is dat gelukkig wel goed voor elkaar, daar krijgt hij nog altijd een keurig briefje met alle relevante informatie.

Hoewel het soms wel jammer is om de gezelligheid in de kantine te moeten verlaten, omdat er een stukje op tijd aangeleverd moet worden, zitten er ook wel eens voordelen aan zijn functie. Zo herinnert hij zich een bepalende wedstrijd ooit ergens in Friesland, waar onze club al bij rust met 3-0 achter stond. Veel mensen gingen naar huis vanwege deze wanprestatie en in andere omstandigheden was Bert zelf misschien ook wel naar huis gegaan. Maar zijn boekje met notities dwong hem te blijven en zo zag hij na rust de wedstrijd kantelen en eindigen in een 3-4 overwinning voor het Wold.

Bert is nog niet van plan om gauw te stoppen met het schrijven van zijn verslagen en maakt zich ook geen zorgen voor wat betreft eventuele opvolging. Soms ziet hij al leuk geschreven verslagjes voorbij komen van andere elftallen en hij is er ook van overtuigd, dat als de nood aan de man is, er altijd wel weer iemand op zal staan om die taak op zich te nemen.