De Vertrouwenspersoon uitgelicht!!!

31 januari 2020 16:00

Loes Hornstra

Een functie binnen de vereniging waar hopelijk nooit een beroep op gedaan hoeft te worden, maar toch is het van groot belang dat er iemand is bij wie je terecht kan, wanneer dat nodig is.

Folkert Jellesma is bij de meeste mensen binnen de vereniging wel bekend. Omdat hij 6 jaar voorzitter geweest is, omdat hij vroeger zelf nog gevoetbald heeft, of simpelweg omdat hij met regelmaat langs de lijn aanwezig is. Als voetballer haalde hij geen erg hoog niveau, maar het verenigingsleven daarentegen, heeft hij altijd erg belangrijk gevonden. En nog.
Sinds het begin van dit jaar heeft hij een nieuwe functie, namelijk die van vertrouwenspersoon.
In zijn periode als voorzitter heeft hij er zelf aan bijgedragen dat er een protocol voor ongewenst gedrag kwam, met als doel:
‘Het bestrijden en voorkomen van seksuele intimidatie, discriminatie, intimiderend gedrag en pesten binnen de organisatie.’

Een vaak gehoorde reactie daarop is: ‘Dat is bij ons toch niet nodig!’
Laten we ook vooral hopen dát het nooit nodig is. Maar steeds vaker hoor je in het nieuws over diverse misstanden. In allerlei sporten en andersoortige verenigingen, op scholen alsook in arbeidsrelaties zijn er voorbeelden te vinden. Vaak wordt er dan misbruik gemaakt van een machtsverhouding zoals bijvoorbeeld een trainer die druk uitoefent op een pupil en zo dwingt tot handelingen. Ook kan het gebeuren dat een heel team één iemand stelselmatig pest, of dat er een ouder is die ongepast staat te gluren in de kleedkamer. In de media zijn er voorbeelden te over. En áls er dan iemand is, die zich op de één of andere manier belaagd voelt, dan moet die gene zonder schroom of directe gevolgen met zijn of haar verhaal bij iemand terecht kunnen.

Folkert heeft als uitgangspunt, dat iedere klacht serieus genomen moet worden. Ook al zijn er verhalen bekend van valse aangiftes, daar mogen oprechte klagers niet de dupe van worden.
Bij Folkert vind je hoe dan ook een luisterend oor en vervolgens wordt er in overleg bepaald, hoe verder te gaan met het probleem. Ook geldt er geheimhoudingsplicht. Zonder toestemming van de klager, wordt er geen actie ondernomen. Anonieme klachten worden echter niet in behandeling genomen.

De functie van vertrouwenspersoon is hem niet vreemd. In zijn laatste werkzame jaren bij het Drenthe College, heeft hij die rol ook al vervuld. Als leerkracht was hij sowieso gewend om met jeugd om te gaan en daarbij is hij empathisch genoeg om zich betrokken te voelen.

Al een paar jaar is Folkert met pensioen en daar geniet hij met volle teugen van. Hij zingt bij het modern klassieke koor Cantica Sacra in Steenwijk. Dat is hard werken soms, maar ze halen daarmee samen wel een hoog niveau. Ook maakt hij nog muziek met een stel vrienden die hij al sinds zijn opleiding kent. Onder de naam De Maten van de Keizer brengen zij eigen werk ten gehore, afgewisseld met poëzie vanuit de hele wereld.
Sporten doet hij om gezondheidsredenen niet meer, maar hij is nog actief genoeg door te fietsen en te wandelen in onze prachtige omgeving. En daarnaast geniet hij er dus van om naar het voetbalveld te komen. Of het nu het eerste is dat speelt, of de jeugd op zaterdagmorgen, hij vindt het mooi om te zien hoe mensen samenwerken en zich ontwikkelen.
 SV Steenwijkerwold vindt hij een prachtclub en daar wil hij zich graag voor blijven inzetten.

Wie met Folkert in contact wil komen kan dat doen via e-mail: [email protected] of telefoon: 06 517 617 01