De Toernooicommissie Uitgelicht!!!

28 juni 2019 16:00

Loes Hornstra

Deze keer in 'uitgelicht!!!' een verslag van het interview met de Toernooicommissie.

Wat doet de commissie zoal?
Zij coördineert voor alle jeugdelftallen t/m de A’s (JO19) de deelname aan toernooien die her en der georganiseerd worden. Voor ieder team tenminste één toernooi per seizoen. Dit houdt in: inventariseren welke toernooien er zijn, voor welke teams die geschikt zijn en vervolgens aanmelden en uiteindelijk ook zorgen dat de programmaboekjes goed verspreid worden en teams herinnerd worden aan het toernooi waarvoor zij zich opgegeven hebben.
De commissie heeft ook 2x zelf een toernooi georganiseerd voor de D-pupillen. De 1e x onder de vlag van VTT (voetbal talenten toernooi). Hier zaten echter zoveel beperkingen aan en daarnaast kostte het ook nog best veel geld, dat zij het de volgende x gewoon in eigen beheer heeft gedaan. Omdat er tegenwoordig meer dan genoeg toernooien zijn, is hier verder geen behoefte aan. Als er teveel komen, wordt de spoeling te dun en dat komt de toernooien niet ten goede.

Naast de toernooien zet de commissie zich ook in voor de clubdag en de voetbaldagen. Het idee van de penaltybokaal (spelers van de jeugdelftallen t/m de D’s mogen dan penalties nemen op de keepers van Dames 1 en Heren 1) hebben de dames meegenomen vanuit Dalfsen en is hier ook een succes gebleken.

Hoe vaak is de commissie actief ?

Moeilijk te zeggen, het zijn vooral piekmomenten. Het meeste werk gebeurt vanachter de pc en de telefoon. Eigenlijk alles gaat via het e-mailadres van de vereniging ([email protected]). Hier wordt tegenwoordig goed gebruik van gemaakt en dat werkt wel mooi.
Tanja en Carla vinden het wel belangrijk dat over en weer duidelijk is, welk gezicht er bij een naam en functie hoort. Als het nieuwe seizoen begonnen is, wordt er mede daarom altijd eerst aangesloten bij de jeugdcommissie. Daar wordt o.a. besproken welke dagen niét ingepland kunnen worden en daar krijgen ze ook de lijsten van, met daarop trainers en leiders en in welke klasse er gespeeld wordt. Met deze lijst wordt de basisadministratie bijgewerkt. Vanaf november beginnen de uitnodigingen binnen te stromen tot in januari zo’n beetje. Dan worden de leiders benaderd met de verschillende mogelijkheden (welke toernooien passend zijn). De reacties hierop worden verwerkt en geclusterd, zodat per toernooi in 1 antwoord alle deelnemende teams aangemeld kunnen worden.

Wat is jullie binding met de vereniging?

Beide dames komen oorspronkelijk uit Dalfsen en hebben daar ook zelf actief gevoetbald bij ASC’62; Carla in het 1e en Tanja in het 2e. Tanja heeft daarnaast ook in de activiteitencommissie gezeten aldaar, alsook in de beheerscommissie.
De liefde bracht ze naar Tuk en zowel de twee jongens van Tanja als de zoon en dochter van Carla, voetballen bij Steenwijkerwold. Tiemen de Boer heeft ze op zeker moment benaderd met het verzoek om een commissie voor de toernooien te starten, omdat dit voorheen niet centraal geregeld werd. Dit hebben ze opgepakt en inmiddels al zo’n 6 jaar, met veel plezier gedaan. Het geeft veel voldoening om te weten dat dingen goed geregeld zijn en teams met plezier deelnemen aan de gekozen toernooien. Sowieso is het leuk om te kijken naar een goed toernooi. En voor de jeugd mooi dat ze dat mee mogen maken. Toernooidagen zijn toch dagen waarop herinneringen gemaakt worden.

Na 6 jaar is het echter wel welletjes.
Ook omdat er zich andere bezigheden aandienen (Tanja gaat een opleiding volgen en Carla is in het bestuur van Plaatselijk Belang Tuk gekomen), hebben zij besloten er mee te stoppen. Ze hopen echter wel, dat er snel mensen komen, die het stokje zullen overnemen. Carla en Tanja zijn uiteraard nog wel bereid om zaken goed over te dragen en zijn ook daarna nog wel aanspreekbaar voor eventuele vragen.

Belangstellenden voor deze commissie kunnen zich melden bij Tanja en Carla, via het e-mailadres of bij het jeugdbestuur.