Steenwijkerwold wint spannende pot van Ruinerwold: 2-1.

13 oktober 2019 20:45

De derby op sportpark Steenwijkerwold tussen de lokale favorieten en Ruinerwold eindigde in een zwaarbevochten 2-1 zege voor de thuisclub. De bezoekers begonnen sterk, maar moesten lijdzaam toezien hoe de rood-zwarten zich met succes terug in de wedstrijd knokten. Na een 1-1 ruststand liet de thuisclub na de pauze de balans in haar voordeel doorslaan: 2-1 dus.

“We begonnen goed”, oordeelde trainer René van Oost van de bezoekers achteraf. “Dan komen we uit het niets met 1-0 achter, maar gelukkig komen we op slag van rust weer langszij. Steenwijkerwold maakt dan in de tweede helft de winnende treffer, maar ik denk dat we toch wel een gelijkspelletje hadden verdiend. Het kwartje viel voor ons vanmiddag verkeerd”.

De Drenten startten sterk. Een voorzet van Kristian de Bruin werd door Danny de Graaf over het doel gekopt. Aan de andere kant kopieerde Erwin Kok uit een voorzet van Rick Weijs deze actie feilloos. Even later zou Weijs geblesseerd uitvallen. Het eerste doelpunt kwam enigszins uit de lucht vallen, ook nog aan de kant waar die het minst werd verwacht. De opgekomen Boris Berghorst stuurde verdediger Marnix Brand het Krullebossie in en bood de ingevallen Wilco Stevens een goede schietkans. Die verraste de uitblinkende doelman Ewout Knol met een zuivere schuiver in de linker benedenhoek: 1-0. Uit een hoekschop van De Bruin knalde Bert de Boer ineens in, maar verdediger Bram Gorter stond in de weg en moest ervaren dat sommige balcontacten bijzonder pijnlijk kunnen zijn. In blessuretijd werd het toch nog gelijk. Kevin Loof snelde langs Ian Los, speelde doelman Gerwin Bosscha uit en maakte vervolgens de aanhang van de bezoekers erg blij: 1-1.

Na de thee ontspon zich een redelijk gelijkopgaande wedstrijd, waarin de kwaliteiten van de Ruinerwoldse doelman enkele keren prima van pas kwamen om de spanning in de wedstrijd te houden. Een bekeken lob van Wilko Vroege kon ternauwernood over de lat worden getikt, en goedgerichte schoten van Vroege en Mitchell Mosterman werden fantastisch buiten zijn kooi gehouden. Aan de andere kant schampte Brian Heins uit een hoekschop van Loof voorlangs, en een schitterende schuiver van Wietse Wagenaar werd onnavolgbaar door doelman Gerwin Bosscha uit de bedreigde benedenhoek gegrist.
Mitchell Mosterman bezorgde zijn ploeg uiteindelijk de 2-1 zege. Hij schoof  ruim halverwege de tweede helft na voorbeeldige voorbereiding van Vroege simpel de “2” op het scorebord. Dat kon zelfs Knol niet meer verhinderen.

“We hebben gewonnen van een goeie ploeg”, constateerde Steenwijkerwoldtrainer Gerjan van de Hoogen na afloop. Hun keeper heeft weliswaar een paar fantastische reddingen verricht en dat maakt het verleidelijk om te zeggen dat je dikker had moeten winnen, maar aan de andere kant prikken zij er voor het zelfde geld ook eentje in. Misschien was een gelijkspelletje ook wel terecht geweest”.

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Brian Los, Bram Gorter, Niels Bramsen, Ian Los, Erwin Kok, Mitchell Mosterman, Rob ten Wolde, Wilko Vroege, Boris Berghorst, Rick Weijs (10e  Wilco Stevens).