Boetebeleid

BOETEBELEID

De KNVB kan aan de Vereniging boeten opleggen voor diverse aangelegenheden. Het bestuur heeft besloten dat de aan de Vereniging in rekening gebrachte boeten die voortvloeien uit het niet- of niet volledig naleven van de regels zoals opgelegd door de KNVB zullen worden verhaald op het betreffende team dan wel individu.

Met elke boete wordt dus bedoeld zowel boetes die voortkomen uit overtredingen binnen het veld (lees gele & rode kaarten, het spelen zonder spelerspas, etc.) als voortkomend uit overtredingen buiten het veld (wegblijven zonder tijdige afmelding, het niet kunnen tonen van een geldige spelerspas, onjuiste invoer digitale wedstrijdformulier, etc.).

GELE EN RODE KAARTEN

Gele en rode kaarten

A-categorie
Tot de A-categorie behoren:

• Mannen veldvoetbal standaard Tweede divisie tot en met de vijfde klasse.
  • Mannen veldvoetbal reserve Hoofdklasse tot en met de reserve derde klasse.
  • Vrouwen veldvoetbal Eredivisie Vrouwen tot en met derde klasse.
  • JO19, JO18, JO17, JO16, JO15, JO14, JO13 Eredivisie tot en met de Hoofdklasse.

Spelers in de A categorie krijgen bij de eerste t/m derde en vijfde t/m zevende waarschuwing (gele kaart) een boete van 15,60 euro (jeugdspelers 7,10 euro). Bij de vierde, achtste en volgende waarschuwing is de boete 27,50 euro (jeugdspelers 15,60 euro), evenals bij twee waarschuwingen in één wedstrijd.

B-Categorie
Spelers in de B categorie krijgen bij een waarschuwing (gele kaart) een tijdstraf in plaats van een boete.

Bekercompetitie

Spelers in de A-categorie krijgen bij de eerste en derde waarschuwing (gele kaart) een boete van 15,60 euro (jeugdspelers 7,10 euro). Bij de tweede, vierde en volgende waarschuwing is de boete 27,50 euro (jeugdspelers 15,60 euro), evenals bij twee waarschuwingen in één wedstrijd.
Iedere tweede, vierde en volgende waarschuwing die een speler krijgt binnen één seizoen betekent uitsluiting voor de eerstvolgende bekerwedstrijd. Datzelfde geldt bij twee gele kaarten in één wedstrijd.

Directe veldverwijdering (directe rode kaart)

Spelers die een directe rode kaart ontvangen, krijgen een boete van 27,50 euro (jeugdspelers 15,60 euro). Na een directe rode kaart is een speler automatisch bij de eerstvolgende wedstrijd uitgesloten van deelname. Daarna bepaalt de KNVB-tuchtcommissie de uiteindelijke straf.

Overige boeten:

• Niet volledig invullen wedstrijdformulier, de eerste keer € 9,20 en daarna € 20,00;
  • Niet of niet tijdig indienen rapportformulieren, de eerste keer € 9,20 en daarna € 20,00;
  • Niet of niet tijdig indienen rapportformulieren gestaakte wedstrijden, eerste keer € 24,40 en daarna € 50,00;
  • Daarnaast kunnen er andere boeten op worden gelegd in tuchtzaken.

Kosten beroepsprocedure:

Indien sprake is van een beroepsprocedure zijn onderstaande kosten van toepassing:

• Individuen € 49,70;
  • Verenigingen € 75,00.

De kosten van een verzoek tot herziening:

• Individuen € 49,70;
  • Verenigingen € 75,00.

De kosten van een verzoek tot opschorting:

• € 27,50 (senior);
  • € 21,30 (vereniging);
  • € 15,60 (junior)

De kosten voor een mondelinge behandeling:

De maximale kosten voor een mondelinge behandeling door de tuchtcommissie of de commissie van beroep bedragen € 250,00 exclusief administratiekosten. Kosten van gemaakte kilometers voor een mondelinge behandeling door zowel de tuchtcommissie als de commissie van beroep komen voor vergoeding in aanmerking. Dit betreft € 0,26 per gereden kilometer, voor maximaal vijf auto’s. Daarnaast kunnen noodzakelijk gemaakte kosten voor veerboten, tolbruggen en dergelijke bij de KNVB worden gedeclareerd.

Besluit:

Het bestuur heeft besloten om met ingang van het seizoen 2020/2021 de boeten door te belasten aan de betreffende speler. Indien het boete betreft die aan het team is opgelegd wordt de boete over de teamleden verdeeld. De kosten voor eventuele tuchtprocedure worden doorbelast aan het betreffende lid of team.

Hardheidsclausule:

Het bestuur kan op eigen initiatief of op verzoek van het betreffende lid of team van deze regeling afwijken als de billijkheid dat met zich meebrengt.

Bedragen in euro, geldig voor seizoen 2020-21.