Vrijwilligersbeleid

Bij s.v. Steenwijkerwold worden veel werkzaamheden opgeknapt door vrijwilligers. Dat is een absolute voorwaarde voor een club om te kunnen functioneren. Als bestuur zijn wij zeer content met alle huidige vrijwilligers en hun tomeloze inzet voor onze club.

Door allerlei maatschappelijke oorzaken zoals: afschaffing vut, langer doorwerken, mantelzorg e.d. is het steeds moeilijker om alle activiteiten weer bemenst te krijgen.

Ook in jaarvergaderingen en in overleggen met de commissies is een en ander vaak onderwerp van gesprek geweest.

Bovenstaande heeft er toe geleid dat we als bestuur hebben besloten tot een concrete en structurele aanpak. Het kan namelijk niet zo zijn dat de huidige vrijwilligers nog meer taken op zich nemen. Kortom een gezondere en betere verdeelsleutel over iedereen die, op welke wijze dan ook,  betrokken is bij onze club.

Om te beginnen zijn er heel cruciale functies die ingevuld moeten worden, zoals daar zijn: trainer, leider en scheidsrechter. Daarvoor worden nog steeds mensen gevraagd en wordt op dit moment nog gerekend op leden en/of ouders die zich hiervoor aanmelden.

Ook voor de functies van wedstrijdsecretaris, penningmeester en ”lijntrekker” worden nog dringend mensen gezocht.

Daarnaast zijn er werkzaamheden die minder structureel worden uitgevoerd en dus minder tijdsintensief zijn, maar wel erg essentieel voor ons als club.

Op dit moment zijn dat:

a.      Ophalen oud papier
b.      Commissie van ontvangst zaterdagochtend.

Ad a: de inzameling van oud papier vindt de eerste zaterdag van de maand plaats. Er is een vaste kern die ieder keer aanwezig is, maar wel steeds aanvulling behoeft. Hieromtrent heeft het bestuur besloten dat alle mannelijke leden vanaf 17 jaar daar in principe voor in aanmerking komen. Uitzonderingen zijn zij die als trainer, leider of scheidsrechter actief zijn. Zij hebben dan zaterdagochtend een andere taak. Voor deze activiteit heeft het bestuur een lijst opgesteld waarop een ieder die in aanmerking komt is ingedeeld. Daarvoor zijn alle herenteams vanaf B1 in kaart gebracht. Mocht je vaker willen dan die ene keer per jaar dan is dat natuurlijk altijd goed. Indien je verhinderd bent, zoek je een vervanger of je ruilt met iemand in je team. De lijst wordt via de site gepubliceerd en wordt via de teamleider uitgedeeld.

Ad b. de taak van de commissie van ontvangst is met ingang van dit jaar sterk vereenvoudigd. Zo worden de wedstrijdformulieren door de elftalleider en de scheidsrechter d.m.v. een app ingevuld.

Degene die de ontvangst doet: ontvangt de gasten, wijst hen de juiste kleedkamer en het juiste speelveld en geeft de leiding van de tegenstander een aantal consumptie munten. Omdat we een gastvrije club willen zijn is zo’n eerste ontvangst erg belangrijk. Voor deze activiteit is door het bestuur een lijst opgesteld van speelsters vanaf meisjes B tot vrouwen 1. Indien iemand verhinderd is regelt zij zelf vervanging of ruilt met een collega. Indien er een wedstrijddag vervalt, vervalt ook automatisch de activiteit. De lijst wordt zo spoedig mogelijk via de site gepubliceerd en door de elftalleiders onder de aandacht gebracht.

Names bestuur van sv. Steenwijkerwold.

Rooster ontvangstcommissie zaterdagochtend