Hoe raar kan het lopen / Denkend aan Dennie

18 oktober 2019 10:00

Steenwijkerwold – Zaterdagmorgen:
Zomaar een zaterdag in oktober. Ondanks dat de herfst nadrukkelijk zijn intrede gedaan heeft, is het vandaag prachtig mooi weer. Zonovergoten en een graad of 13 wordt het. Op het sportpark is het vandaag echter stil. Doodstil. Er wordt niet gevoetbald, hoewel de velden dat prima zouden kunnen verdragen. De vlaggen hangen halfstok, er wordt gerouwd.

Vandaag gaan de gedachten uit naar Dennie, de rechtsback van onze JO15. Een rustige, maar toch stoere gast die vandaag door zijn familie, vrienden en ook een grote delegatie van de vereniging naar zijn laatste rustplaats gebracht wordt. Teamgenoten, ouders, bestuursleden en overige betrokkenen. Iedereen is aangeslagen en huilt. Deze vrolijke jongen stond zo stevig in het leven, maar is zo plotseling weggerukt. Waarom?

Steenwijkerwold – Eerder die week

Zomaar een dinsdagavond in oktober. De herfst is nadrukkelijk aanwezig. Het regent en waait stevig. Ondanks dat het weer niet mee zit, trainen er toch veel teams vanavond. Ook de JO15. Na de training grappen en grollen de jongens wat, ook Dennie. Ze stappen op de fiets om huiswaarts te keren. Lekker naar de douche en de verwarming. Lekker naar ouders en broers/zussen. Dennie en zijn 5 “wijkgenoten” trappen over de weg richting huis. 3 aan 3. Moet kunnen. De straatverlichting is hun routebegeleiding in dit hondenweer. Terwijl ze langs de kerk fietsen, worden ze voorbijgereden door een auto, die toetert nog even, als teken dat 3 aan 3 fietsen zonder verlichting en beperkt zicht toch niet zo handig is. Ze lachen er vrolijk om. Wie doet hun wat.

Dan komen ze bij een kruising aan, een automobilist die van de rechterkant komt aanrijden, schrikt van de jongens op de fiets. Ondanks zijn voorrang zag hij ze gewoon niet. Een klap volgt. Een van de jongens is geraakt door de auto en ligt roerloos op de grond. De eerste 2 vrienden waren er net voor langs geschoten en fietsten al 10m verder, maar stoppen geschrokken van de klap. De andere 3 konden in de remmen knijpen, maar hebben de schrik om het hart. Daar ligt hun vriend, hun teammaat, Dennie. Weg voor altijd.

Gelukkig is dit een scenario waar we nog niet mee te maken hebben gehad als vereniging, echter,  elke avond fietsen er tig kinderen van en naar het sportpark. Een deel van deze kids, voert daarbij geen of nauwelijks verlichting, waardoor er gevaarlijke situaties op de parkeerplaats en openbare weg kunnen ontstaan. Hoe simpel is het om als kind/ouder te zorgen dat je goed zichtbaar bent voor mede weggebruikers. Het lijkt eenvoudig, maar blijkbaar is het nog steeds moeilijk. Zorg dat je geen Dennie wordt.