Donkerbroek - Steenwijkerwold wedstrijd met 2 gezichten: 2-5.

20 oktober 2019 22:15

De ontmoeting in Donkerbroek tussen de lokale favorieten en Steenwijkerwold kende twee totaal verschillende speelhelften. De eerste drie kwartier kan het best worden omschreven als een galavoorstelling van de gasten. Bijna alles lukte, en vijf fraaie treffers, de één nog mooier dan de andere, zorgden voor een verdiende 0-5 voorsprong voor de bezoekers. Het tweede bedrijf kan vanuit het standpunt van de gasten prima in drie letters worden samengevat. Het gaf de thuisclub gelegenheid om er twee tegentreffers tegenover te zetten. Eindstand dus: 2-5 in het voordeel van Steenwijkerwold.

Het initiatie was direct na het eerste fluitsignaal van arbiter Visser uit Den Helder (“ik sta hier in de buurt op de camping”) voor de bij gelegenheid in het korenblauw gestoken bezoekers. Het overwicht zou bijna de hele eerste helft duren en na ruim tien minuten was het raak. Een hoekschop van Wilko Vroege werd door Wilco Stevens doorgekopt, waarna Bram Gorter de stand, ook al koppend, naar 0-1 tilde. Nauwelijks vier minuten later stond het al 0-2. Na een fraai opgezette aanval vond Gorter de vrijstaande Vroege, die met een fraai geplaatst schot van doelman Rodney Blom een kansloze keeper maakte. Met een fraaie boog verdween de bal in de onbereikbare kruising. Door de offensieve instelling van de gasten kreeg ook de thuisclub de ruimte om gevaarlijk te worden. Jurrien Boerema ontsnapte op links, maar gehinderd door Brian Los mikte hij in het zijnet. Direct daarop was het aan de andere kant wel weer raak. Boris Berghorst goochelde zich vrij en bediende net op tijd Stevens. Zijn schot werd ook nog eens door verdediger Berthold Klooster van richting veranderd, en daardoor stond het nog binnen het halve uur 0-3. Boerema kreeg uit een voorzet van Tsjerk Veldkamp nog een prima kans on nog iets tastbaars terug te doen, maar hij raakte de bal helemaal verkeerd. Rob ten Wolde etaleerde nog voor de pauze hoe het wèl kan. Eerst werd uit een vrije schop vanaf ruim twintig meter de bal feilloos in de onbereikbare hoek gekruld, en vlak voor het rustsignaal werd een fraaie aanval over vele schijven doeltreffend afgerond: 0-5. Gorter tekende voor de assist.

Na de thee was er een volledig ander spelbeeld. Het niveau van de eerste periode werd bij lange na niet gehaald, en omdat de sfeer wat grimmiger werd vond arbiter Visser de tijd rijp om liefs 9 (!) gele kaarten zo eerlijk mogelijk over beide partijen te verdelen. Alle variaties van “geel” passeerden de revue. Terechte, domme, onnodige en zelfs onterechte kaarten; alles kwam aan bod. Stefan Veldkamp van Donkerbroek was de eerste die er twee zag, en kon vertrekken. Aan de andere kant was het optreden van invaller Erik Mosterman van korte duur. Na het incasseren van de eerste gele prent kreeg hij na een dieptepass van Ian Los vrije doortocht naar het Friese doel. Doelman Blom en Mosterman gingen beide voor de bal, maar Mosterman heeft de pech dat postuur en kracht in dit geval in zijn nadeel werkten. Ook Steenwijkerwold moest derhalve met tien man verder. Tussen deze beslommeringen door werd er ook nog gevoetbald. Donkerbroek kwam door Jurrien Boerema op 1-5. De Woldse defensie staakte de strijd even toen de bal volgens velen over de zijlijn was, maar omdat de assistent de vlag niet uitstak werd er doorgespeeld, en toen was het te laat om nog in te grijpen. Tien minuten voor het einde van de wedstrijd bepaalde Jelte Lindeboom de stand op 2-5. Nadat arbiter Visser vond dat doelman Gerwin Bosscha de bal te lang vasthield (tijdrekken??) werd er enkele meters vanaf de doellijn nog een vrije schop toegekend aan de thuisclub. Op aangeven van Veldkamp krulde Jelte Lindeboom fraai langs het muurtje. Omdat voor het andere doel Berhorst een teenlengte te kort kwam om in te tikken na een (iets te scherpe) voorzet van Stevens bleef het bij 2-5.

“Ik ben erg tevreden met datgene wat we de eerste helft hebben laten zien”, verklaarde Steenwijkerwoldtrainer Gerjan van der Hoogen achteraf. Na de pauze was het minder, maar dat is verklaarbaar. Dat vind ik ook helemaal niet erg. Waar ik wel van baal is het aantal gele kaarten waar we tegenop liepen. Ik vond ze niet allemaal terecht, maar we moeten in sommige situaties ook wat slimmer zijn. Als je met 0-5 voor staat moet je de arbitrage ook niet de kans geven om een kaart te trekken. Dan krijgen we ook nog twee flutgoals tegen. Bij die eerste was de bal zeker ruim een halve meter over de zijlijn. En die vrije schop waaruit die tweede tegengoal valt... Heb je wel eens een keeper gezien die bij een 1-5 voorsprong tijd rekt?....”

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Niels Bramsen, Bram Gorter, Ian Los, Brian Los, Rob ten Wolde, Boris Berghorst, Erwin Kok (59e Arjan Dekker), Wilko Vroege (59e Erik Mosterman), Wilco Stevens, Mitchell Mosterman (66e Brent Smit).