Steenwijkerwold laat langs Kraggenburg: 4-1.

28 oktober 2019 13:30

Gezien de stand op de ranglijst mocht het treffen tussen de nummers één en drie (Steenwijkerwold en Kraggenburg) op de ranglijst gerust een topper worden genoemd. Ook gezien het vertoonde spel mag worden verwacht dat beide ploegen in het resterende deel van de competitie een hartig woordje zullen meespreken in het linker rijtje. Of de 4-1 zege voor de thuisclub 100% verdiend was... daar verschillen de meningen over.

Vooraf was het verschil tussen beide ploegen drie punten, maar Kraggenburg had ook een wedstrijd minder gespeeld. Lang ging de wedstrijd gelijkop. Vergeleken met vorige afleveringen bleek al snel dat de bezoekers een kwaliteitsinjectie hadden ondergaan, maar het creëren van kansen leverde nog wel wat problemen op. De eerste echte kans was echter ook direct raak. Na een half uur rondde Stefan Kramer een voorzet van Niels Brands perfect af door de voorzet ineens in te knallen: 0-1. Nauwelijks twee minuten later profiteerde Wilko Vroege aan de andere kant van een misrekening van doelman Jesse Kers. Zijn poging om netjes uit te verdedigen strandde in de uitgestoken voet van Steenwijkerwolds aanvoerder, en de 1-1 kwam verder simpel tot stand. Boris Berghorst kwam nog alleen voor de polderdoelman, maar die was goed uitgelopen. Kort daarvoor was Mitchell Mosterman al geblesseerd uitgevallen. Hij werd prima vervangen door Jorni Wesselink. Voor de pauze werd niet meer gescoord.

Na de hervatting bleef de wedstrijd het aanzien waard. Mooie acties en een gezonde dosis spanning hielden het publiek geboeid langs de lijn. Doelpunten bleken echter lange tijd duur. Een boogbal van Vroege belandde naast het doel en ook enkele afstandsschoten van Rob ten Wolde waren niet gezegend met de juiste richting. Aan de andere kant was de beste kans voor Rens Hupkes, maar die kopte uit een hoekschop van Marco van Diepen ver over de lat. De thuisclub zag ook Bent Smit geblesseerd uitvallen, waarna Jesse Plat zijn opwachting maakte. Een remise leek aanstaande, maar de laatste tien minuten leverden toch nog drie treffers op. Vroege was na een slimme vrije trap van Ten Wolde dichtbij de 2-1, maar de bal schampte de lat. Ook Wesseling raakte nog het aluminium boven doelman Kers. Nauwelijks twee minuten later was het wel raak. Vroege vond Wesselink, die met een schijnbaar achteloze voetbeweging de bal met veel effect over de uitlopende polderdoelman lepelde: 2-1. De gasten gingen achterin één op één gingen spelen, en dat pakte helemaal verkeerd uit. Toen bleek ook de kwetsbaarheid van de polderbewoners, die plotseling moeite hadden om de vrije ruimtes af te dekken. Een fraaie vrije trap van Rob ten Wolde betekende de beslissing: 3-1. In de slotfase werd een doelpoging van nog een invaller (Jesse Plat) door Rens Hupkes van richting veranderd: eindstand 4-1.

Trainer Arnold Roossien van Kraggenburg was na afloop behoorlijk teleurgesteld, en vond dat zijn ploeg wel een gelijkspel had verdiend. Zijn collega Gerjan van der Hoogen zag het anders. “Ze speelden goed, maar de verdediging stond goed en veel kansen hebben ze niet gehad. De eerste was wel direct raak. Wij hebben meer kansen gehad en we hadden meer balbezit. We raakten ook nog twee keer de lat. Ondanks deze overwinning ben ik niet tevreden, want we speelden nog te slordig. Te vaak zie ik nog onnodig balverlies. Dat kan gemakkelijk opbreken. Wel ben ik blij dat we zo’n brede selectie hebben. Dat kwam vandaag weer goed uit, want vergeleken met de wedstrijden in de voorbereiding misten we er vandaag, hoofdzakelijk wegens blessures, liefst zes. Wel fijn dat we dat op kunnen vangen, maar dat moet nu wel een keer ophouden”.

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Brian Los, Bram Gorter, Niels Bramsen, Ian Los, Wilco Stevens  (72e Arjan Dekker),  Mitchell Mosterman (29e Jorni Wesselink), Rob ten Wolde, Wilko Vroege, Boris Berghorst, Brent Smit (65e Jesse Plat).