Wacker delft onderspit tegen Steenwijkerwold: 0-5.

3 november 2019 21:30

Thuisclub Wacker en Steenwijkerwold begonnen het treffen met twee verschillende uitgangspunten. De gastheren wilden na enkele “verkeerde” uitslagen graag weer aanhaken bij de kopgroep van de 4e klasse A, terwijl de bezoekers hun zinnen hadden gezet op het behouden van een goede kans op de eerste periodetitel. De gasten slaagden met glans in hun opzet, want bij het eindsignaal van arbiter Harmjan Drost vertoonde het fraaie scorebord een veelzeggende 0-5 eindstand.

Aanvankelijk leek het een moeilijke middag voor Steenwijkerwold te gaan worden, want in het begin verliep de strijd allesbehalve voortvarend. Wacker kwam verrassend sterk uit de startblokken, en de gasten ontsnapten tweemaal aan een achterstand. Uit een hoekschop van Dennis Westerbeek schampte Stephan Pouwels rakelings voorlangs, en even later kopte aanvoerder Edwin Dekker tegen de paal.

“Zoals wel vaker dit seizoen startten we zwak”, vond Steenwijkerwoldtrainer Gerjan van der Hoogen achteraf. “Ik stond al klaar om na een kwartiertje de eerste wissels in te brengen. Gelukkig keerde het tij op tijd”.

De gasten kregen meer grip op de wedstrijd en kregen ook goede kansen om de score te openen. Na een half uur moest Brian Los geblesseerd uitvallen. Invaller Arjan Dekker werd naast Niels Bramsen in het defensiecentrum geposteerd en Bram Gorter werd naar de rechtsachterpositie gedirigeerd. Het pakte goed uit. Er kwamen steeds meer kansen voor de bezoekers, maar meestal ontbrak het bij de doelpogingen aan de juiste richting. Een geplaatst schot van Stevens ging langs de kruising, en ook een voorzet van Boris Berghorst kreeg van Vroege niet de juiste richting mee. Een slim balletje van Ten Wolde zette Berghorst alleen voor Van der Laan, maar ook deze keer ging de bal rakelings naast. Omdat het even duurde voordat het vizier was scherp gesteld, alsmede het sterke optreden van de jeugdige doelman Bart van der Laan, werd er voor de pauze niet gescoord.

Na de thee begon het steeds beter te lopen bij de rood-zwarten. Drie minuten na de hervatting werd de ban gebroken. Uit een hoekschop van Vroege prikte invaller Arjan Dekker raak: 0-1. Nadat Wilko Vroege ruim twintig minuten later in een doelworsteling het leer achter Van der Laan wist te prikken (0-2) ging het hard. Het lijkt een eenzijdige vertoning, maar dat was het vooral het laatste half uur ook. De pogingen van Westerbeek om Koen van Luin en Tom Oudman te bereiken en iets tastbaars terug te doen waren vruchteloos, omdat de bezoekende defensie doorgaans sterk ingreep. Uiteindelijk werd het dus nog 0-5. Lenn Spin had bij een soepele solo van Ian Los het nakijken, waarna Rob ten Wolde (79e) met een goedgemikt schot de 0-3 realiseerde. Even later (85e) knalde Niels Bramsen uit een hoekschop van Vroege ineens raak, en in de slotfase beloonde Boris Berghorst zichzelf voor zijn sterke optreden door een fantastische aanval met een onhoudbare schuiver af te ronden: 0-5 dus.

“Misschien iets te royaal, maar hun overwinning is zeker verdiend”, vond Wackertrainer Theo van ’t Zand na afloop. We startten goed, maar uiteindelijk moesten we het initiatief uit handen geven. Je kent het cliché: Als je zelf niet scoort doet de tegenstander dat wel... Als Steenwijkerwold dit niveau kan vasthouden zijn ze een goede kampioenskandidaat. Het lijkt me zinnig om ons met Wacker nu   maar op een periode te richten...”

Zijn collega Gerjan van der Hoogen was behoorlijk in zijn nopjes. “Op de eerste tien minuten na hebben we laten zien wat we kunnen. Een paar weken geleden heb ik ergens gelezen dat we tegen Donkerbroek in de eerste helft een galavoorstelling hadden gegeven... nou, dit was beslist niet minder. En dat tegen deze tegenstander. Voor de wedstrijd werd er nog een poging ondernomen om mij uit de tent te lokken. Er werden door de jongens nog wat grapjes gemaakt over langdurig bezoek aan het Oktoberfest in Steenwijk gisteravond. Ik heb ze laten weten dat ik daar eventueel na de wedstrijd op terug zou komen..”

Uit welingelichte bron is vernomen dat het daar (nog?) niet van is gekomen.

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Brian Los (29e Arjan Dekker), Bram Gorter, Niels Bramsen, Ian Los, Wilco Stevens, Jorni Wesselink (76e Ryan de Boer), Rob ten Wolde, Wilko Vroege, Boris Berghorst, Brent Smit (46e Leon Kerstma)