Steenwijkerwold wint doelpuntenfestijn tegen RKO: 6-3.

10 november 2019 21:00

De ontmoeting op sportpark Steenwijkerwold was er een zoals de neutrale toeschouwer het graag ziet: Veel prachtige doelpunten, twee positief voetballende ploegen die af en toe zeer fraaie acties op de groene mat legden en een scheidsrechter die het allemaal goed aanvoelde. Dat de thuisclub ook nog eens met 6-3 won van het altijd stugge RKO uit Rutten was ook nog eens van toegevoegde waarde voor de opnieuw talrijke aanhangers van de thuisclub, want niet alleen de punten waren belangrijk, maar ook het doelsaldo, dat in dit geval bepalend is voor het behalen van de eerste periode.

Door het resultaat van concurrent Zandhuizen, dat met 3-1 de baas was over Donkerbroek, moeten de Stellingwervers de inhaalwedstrijd tegen Smilde met minimaal negen doelpunten verschil winnen.

Het kon Steenwijkerwoldtrainer Gerjan van der Hoogen allemaal niet in extatische sferen brengen. “We moeten natuurlijk blij zijn met dit resultaat, en ik zie Zandhuizen ook nog niet met negen doelpunten verschil van Smilde winnen, maar ik vind opnieuw dat we te slordig hebben gespeeld. Te vaak leden we onnodig balverlies of waren we te onrustig. We willen graag met druk naar voren spelen, maar als er te vroeg balverlies wordt geleden ben je wel kwetsbaar. Dat moet beter”.

De thuisclub had al direct de wind in de zeilen, toen Wilko Vroege een hoekschop al na drie minuten ineens in de dichtstbijzijnde bovenhoek krulde. Doelman Jurjen van der Wal had de bal weliswaar klemvast, maar hij stond inmiddels twee meter achter de doellijn: 1-0. Even later was Emiel de Vries dichtbij de gelijkmaker, maar doelman Bosscha redde prima. Direct daarna verdubbelde  Brent Smit de marge door een fraaie aanval, opgezet door Leon Kerstma, gevolgd door een slim passje van Boris Berghorst tegen de touwen te prikken: 2-0. Nauwelijks twee minuten later stond het 3-0. Leon Kerstma kogelde tegen de paal, waarna de herkansing voor Smit een klein kunstje was. Kort voor de pauze deed RKO iets terug. Luca Schra gaf Arjan Dekker met een prachtige beweging het nakijken en bediende Emiel de Vries op maat. De kopbal was onhoudbaar: 3-1, waarmee ook werd gerust.

Direct na de aftrap kwam de spanning ook weer terug, want Stan Plomp strafte een slordigheidje in de rood-zwarte defensie eenvoudig af, door de voorzet van Wout Weultjes fraai in te koppen: 3-2. De spanning duurde niet lang. Nauwelijks vier minuten later stond het 4-2 door Wilco Stevens, die een vrije schop van Ten Wolde afrondde. Toen een slim balletje van Ten Wolde Vroege alleen voor Van der Wal zette stond het zomaar 5-2, en daarmee was de spanning ook wel verdwenen. Toen Ten Wolde binnen de bekende lijnen door Guido de Haan werd neergelegd mocht Vroege de stand vanaf de kalkstip de tussenstand nog naar 6-2 tillen. Dat Emiel de Vries na een handsballetje van Dekker vanaf elf meter nog iets terug mocht doen (6-3) kon niemand meer verontrusten. Scheidsrechter Bart Oord uit Heerenveen hield de kaarten in deze respectvolle wedstrijd op zak.

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Bram Gorter (52e Jorni Wesselink), Arjan Dekker, Niels Bramsen, Ian Los,  Leon Kerstma, Brent Smit (70e Mitchell Mosterman), Rob ten Wolde, Wilko Vroege (77e Ryan de Boer), Boris Berghorst, Wilco Stevens.