Bekerwedstrijd Steenwijkerwold - ZZVV eindigt in amusante 0-0, Steenwijkerwold wint na strafschoppen.

17 november 2019 17:00

De bekerwedstrijd op sportpark Steenwijkerwold tussen de plaatselijke zondagvierdeklasser en zaterdagderdeklasser ZZVV uit Zuidwolde was het aanzien helemaal waard. Twee aanvallend ingestelde ploegen toverden het publiek een flitsende wedstrijd voor met veel spannende momenten voor beide doelen. Wonderlijk genoeg werd er niet gescoord. Omdat de aanvallers niet de juiste richting vonden, de beide defensies prima werk verrichtten en beide doelmannen foutloos bleven stond de teller na negentig minuten nog steeds op 0-0. Beide supporterskampen zorgden intussen voor een ludiek sfeertje. Strafschoppen moesten de beslissing brengen en doelman Stijn Blum werd de held van de avond door de laatste twee elfmetertrappen van de gasten te stoppen.

ZZVV kwam flitsend uit de startblokken. De thuisclub kwam tien minuten onder zware druk te staan, maar wist het doel met enig kunst- en vliegwerk schoon te houden. Janou van Veen mikte een vrije schop over de lat en Nick Vredenborg schoof de bal na een indrukwekkende solo rakelings voorlangs. Een schuiver van Van Veen kon door Blum met moeite worden gekeerd. Langzaam maar zeker krabbelde Steenwijkerwold op. Leon Kerstma sleurde op het middenveld en Rob ten Wolde strooide met zeer bruikbare passes. Kortom: Steenwijkerwold werkte zich langzaam maar zeker onder de druk vandaan en er kwamen ook gelijk kansen. Ten Wolde verschafte Jhonno Westerbeek de ruimte, maar zijn schot werd prima gekeerd door doelman Jelle Verburg. De rood-zwarten leken op voorsprong te komen toen Wilko Vroege na een overtreding van Max Vlasveld een strafschop mocht nemen, maar keeper Verburg redde fraai. Aan de andere kant was Marco Kikkert dichtbij een treffer, maar Blum bracht redding. Omdat een schot van Boris Berghorst buiten bereik van Verburg vol op de paal belandde werd er doelpuntloos gepauzeerd.

Na de hervatting bleef de amusementswaarde op het zelfde niveau. Ten Wolde zette Vroege opnieuw in kansrijke positie, maar opnieuw bleek Verburg niet te passeren. Aan de andere kant schoot Marco Kikkert uit een voorzet van Van Veen ineens goed in, maar ook Blum stond weer op de goede plaats. Omdat Van Veen van dichtbij via de vingertoppen van Blum de onderkant van de lat raakte stond het bij het eindsignaal van de prima leidende arbiter Vree Egberts nog steeds 0-0. “We zien maar weer eens dat nul-nulwedstrijden niet saai hoeven te zijn”, oordeelde een liefhebber en gelijk had hij. Strafschoppen moesten uitkomst brengen. Steenwijkerwold miste eenmaal, maar omdat Blum de laatste twee trappen van ZZVV  onschadelijk maakte bekert Steenwijkerwold door.

“We begonnen uitstekend”, vond trainer Herman Schonewille van de Drenten, “maar vervolgens maakten we positionele fouten. In onze aanvalsdrang kwamen voorhoede en middenveld te dicht op elkaar te staan, waardoor er te veel ruimte voor onze verdediging ontstond. Daar kon Steenwijkerwold van profiteren. Verder vind ik dat onze aanvallers scherpte misten. We hadden toch één of twee kansen moeten benutten”.

Zijn collega Gerjan van der Hoogen kon niet anders dan tevreden zijn. “We zeggen altijd wel dat de competitie belangrijker is dan de beker, maar als je doorbekert houd je wel steeds kans om, zoals vanavond, mooie tegenstanders te treffen. Ik heb vanavond twee goede ploegen gezien die wilden voetballen èn winnen. Beide partijen hebben het publiek een mooie avond bezorgd met voor ons een prachtige ontknoping”.

Verloop strafschoppenserie:
Rob ten Wolde   1            Kevin Vos        1
Wilko Vroege    1            Jovanni van Dijk 1
Leon Kerstma    1            Max Vlasveld     1
Niels Bramsen   0            Janou van Veen   0
Arjan Dekker    1            Stefan Dijkstra  0

Opstelling Steenwijkerwold: Stijn Blum, Peter Dekker (73e Henk Jan Timmerman), Arjan Dekker, Niels Bramsen, Ian Los, Leon Kerstma, Brent Smit (82e Jesse Plat), Rob ten Wolde, Wilko Vroege, Boris Berghorst, Jhonno Westerbeek (73e Ryan de Boer).