Steenwijkerwold zet Steenwijker Boys weer met beide benen op de grond: 0-4.

25 november 2019 11:45

Steenwijker Boys, dat het zelfvertrouwen na vier opeenvolgende overwinningen behoorlijk had opgekrikt, gaf in het programmaboekje aan dat het via snelle omschakelingen misschien tot een verrassende uitslag tegen de koplopers uit Steenwijkerwold zou kunnen komen. Dat bleek te optimistisch gedacht. De bezoekers namen al vlot een 0-1 voorsprong, en sindsdien is de overwinning eigenlijk geen moment meer in gevaar geweest. Vier treffers, eerlijk verdeeld over beide speelhelften, leidden tot een verdiende 0-4 zege voor 't Wold.

Na een korte aftastperiode was het al snel raak voor de rood-zwarten. Een verre pass van Rob ten Wolde bereikte Jhonno Westerbeek, die de bal strak teruglegde op Leon Kerstma. Hij nam de bal ineens op zijn slof en doelman Ramon Korterink was kansloos op de zuivere schuiver: 0-1. Nog geen tien minuten later zette Kerstma Jhonno Westerbeek alleen voor de boyskeeper, en weer was het raak: 0-2. De mogelijkheden voor de geelhemden waren beperkt. Alleen via een paar vrije trappen en hoekschoppen kwam de bal nog wel eens voor het doel van Gerwin Bosscha, die overigens nauwelijks in problemen kwam. De enige serieuze kans voor de thuisclub was voor invaller Donny van Petersen, die uit moeilijke hoek in het zijnet knalde. Omdat Rob ten Wolde (geheel tegen zijn gewoonte in) een vrije schop over de lat mikte stokte de teller voor de pauze bij 0-2.

Drie minuten na de hervatting kwam ook de “3” op het scorebord. Kerstma mocht van zeker dertig meter een vrije schop nemen, en met een vreemde boog ging de bal richting bovenhoek. Doelman Korterink verkeek zich (en hij was niet de enige), ging een paar stappen naar voren en kwam er te laat achter dat hij dat beter niet had kunnen doen. Een gelukstreffer? Kerstma na afloop, niet zonder humor en met een brede grijns: ”Ik zag niemand voor het doel vrij staan. Ik dacht: dan schiet ik hem er zelf maar in....” De beste kansen bleven voor de gasten. Jhonno Westerbeek zocht het doel echter te hoog, en een scherpe voorzet van Ian Los werd nog net door Van Petersen voor de voeten van Boris Berghorst weggetikt. Toch werd het na vijf kwartieren voetballen nog 0-4. Een ingestudeerde hoekschop lag aan de basis. Vroege legde de bal achter de tweede paal, Niels Bramsen kopte voor en Ten Wolde knikte van dichtbij raak: 0-4. De thuisclub probeerde nog wel om de eer te redden, maar de broertjes Dekker gaven Samet Kankaya en Sefa Kocadag niet de ruimte. Steenwijkerwold had wel de mogelijkheden om de score verder uit te bouwen, maar Berghorst mikte uit een voorzet van Ryan de Boer via de paal naast en ook De Boer vond uit een voorzet van Wilco Stevens niet de juiste richting. Omdat doelman Korterink een kort maar hevig spervuur uit de tweede lijn goed verwerkte bleef het bij een kwartet treffers. Arbiter Henk Bisschop uit Ureterp liet het, mede door het veelvuldig toepassen van de voordeelregel, een leuke wedstrijd worden.

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Peter Dekker, Arjan Dekker, Niels Bramsen, Ian Los (77e Henk Jan Timmerman), Leon Kerstma, Brent Smit (57e Wilco Stevens), Rob ten Wolde, Wilko Vroege, Boris Berghorst, Jhonno Westerbeek (73e Ryan de Boer),