Steenwijkerwold verslaat Havelte met 3-0

2 december 2019 11:30

Echt aantrekkelijk was de ontmoeting tussen Steenwijkerwold en Havelte maar af en toe. De bezoekers uit Drenthe speelden nogal afwachtend, maar konden niet voorkomen dat de thuisclub na een 2-0 ruststand nog uitliep naar 3-0. Mooie doelpunten, dat wel.

“We missen enkele mensen. Daardoor komen we achterin nogal wat snelheid tekort en konden we niet te ver vooruit spelen”, verontschuldigde Haveltetrainer Eric Folio zich.

De thuisclub nam direct een overwicht en kreeg ook de eerste kansen op een treffer. Wilko Vroege schrok echter van de kans die Leon Kerstma hem aanbood en een vrije schop van Rob ten Wolde werd prima door doelman Danny Nieuwenhuis gepakt. De 1-0 kwam na een klein kwartiertje tot stand. Kerstma soleerde fraai door de Drentse defensie. Die wist zich geen raad met de scherpe voorzet, waardoor Boris Berghorst de bal achter doelman Danny Nieuwenhuis kon schuiven. Even later was Kerstma zelf kansrijk, maar de bal sprong op het beslissende moment te ver van zijn voet. Aan de andere kant waren er ook een paar kansjes, maar Bjorn van Dalen schoot te zacht in en een vrije schop van Jorick van der Galiën ging ver over de lat. De uitbrekende Huub van der Velde werd nog net op tijd door Arjan Dekker afgestopt. De beste kansen bleven echter voor de thuisclub en na ruim een half uur spelen stond ook de “2” op het scorebord. Berghorst onderschepte een pass van Luan Luten en schoof direct door naar de vrijstaande Wilco Stevens. Nieuwenhuis was kansloos.

Na de pauze boette de wedstrijd als kijkspel aan amusementswaarde enigszins in.

“Havelte durfde niet en wij hoefden niet”, vergoelijkte trainer Gerjan van der Hoogen de situatie. “We kunnen wel massaal naar voren draven, maar als er bij ons achterin nog een balletje in dwarrelt wordt het nog spannend ook. Nu lopen we in ieder geval met de drie punten van het veld”. Later drong de thuisclub toch weer aan en kreeg ook de meeste kansen om de score uit te bouwen. Berghorst kopte uit een voorzet van Vroege goed in, maar Nieuwenhuis stond op de goede plek. Aan de andere kant stopte Ian Los de uitbrekende Niek van der Hof tijdig en tikte doelman Gerwin Bosscha een vrije schop van Bas van Dijk over de lat. Een kwartier voor het slotakkoord van arbiter Jerrol May werd de eindstand op 3-0 gebracht. Vroege werd te stevig aangepakt en Ten Wolde joeg de bal uit de toegekende vrije trap feilloos in de kruising.

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Peter Dekker, Arjan Dekker, Niels Bramsen, Ian Los, Leon Kerstma, Wilco Stevens (78e Henk Jan Timmerman), Rob ten Wolde, Wilko Vroege, Boris Berghorst, Jorni Wesselink (70e Ryan de Boer).