Steenwijkerwold verstevigt koppositie door 1-5 winst bij DVSV

9 december 2019 11:45

DVSV slaagde er in Darp niet in om koploper Steenwijkerwold puntverlies te bezorgen. De thuisclub liep zich de longen uit het lijf, maar kon niet voorkomen dat het na ruim een kwartier al 0-2 stond. Na een 1-3 ruststand stokte de teller bij 1-5.

Al na negen minuten mocht Wilko Vroege via een strafschop de score openen. Rob ten Wolde was even daarvoor door Joeri Wietsma omver gelopen en arbiter Haanstra uit Assen wees naar de stip. Even later kopte verdediger Melvin Bezembinder de bal uit een vrije schop van Vroege snoeihard achter zijn eigen doelman: 0-2. Halverwege de eerste helft kon de thuisclub na een aarzeling van Ian Los iets terug doen. Ben van Dam kon daardoor voorzetten naar de vrijstaande Niek Leffers en die knalde van dichtbij de aansluitingstreffer achter de kansloze Gerwin Bosscha: 1-2.

“Dat was in deze wedstrijd niet erg”, vond trainer Gerjan van der Hoogen na afloop. “Die jongen verontschuldigt zich in de pauze en dat is prima. Hier leert hij van en dit gaat hem in de komende wedstrijden niet weer overkomen.”

Daarna was het toch hoofdzakelijk eenrichtingsverkeer, maar doelman Joshua Blokzijl kwam tot grote daden en had bovendien een engeltje op lat en bij beide palen staan. Een knal van Arjan Dekker leek doel te gaan treffen, maar Blokzijl stond op de goede plaats. Op slag van rust bepaalde Boris Berghorst met een onverwachte schuiver de pauzestand nog op 1-3.

Na de rust won het overwicht van de koplopers aan duidelijkheid. Trainer Onno Doorten van DVSV kon tevreden zijn over de conditie van zijn pupillen. Aanvallend kwam men er weliswaar nauwelijks meer aan te pas, maar de verwachte ineenstorting van de defensie bleef achterwege. Het hogedrukvoetbal van de bezoekers was indrukwekkend, maar steeds zat er net een blokkerend been tussen of deden de engeltjes van doelman Blokzijl hun werk voortreffelijk. Ook de sluitpost zelf leverde de nodige bijdragen. De moeilijkste redding was na een terugspeelbal van Jeffrey Westerbeek, die nog net uit de benedenhoek kon worden gegrist. Ten Wolde mikte nog tegen de kruising en Leon Kerstma kuste de bovenkant van de lat. In het laatste kwartier werd de score toch nog uitgebouwd.  Blokzijl verloor de controle op een lastig schot van Ten Wolde, waarna Vroege profiteerde: 1-4. Even later waren de rollen omgedraaid: Vroege stelde Ten Wolde in staat om de eindstand op 1-5 te brengen.

Trainer Van der Hoogen van de bezoekers deed vergeefs zijn best om zijn ergernis over enkele kritische opmerkingen van enkele supporters over zijn ploeg te verbergen. “Je ziet niet iedere week de perfecte wedstrijd. Ik kan niet zo veel met opmerkingen over te weinig aanvoer over de vleugels of spelers die een mindere dag hebben. Je moet niet vergeten dat we nog steeds een eenvoudige vierdeklasser zijn. Ik ben trots op de jongens dat ze gedisciplineerd hebben gevoetbald en dat ze geduldig bleven combineren tot er een schietkans kwam. Ik vind het prima zo.”

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Peter Dekker, Arjan Dekker, Niels Bramsen, Ian Los, Leon Kerstma, Rob ten Wolde, Wilko Vroege, Boris Berghorst (75e Jasper Munsterman), Jorni Wesselink (68e Erwin Kok), Brent Smit (57e Jesse Plat).