Ook Smilde onderuit bij Steenwijkerwold: 4-0.

15 december 2019 21:15

De ontmoeting op sportpark Steenwijkerwold tussen de lokale koplopers en middenmoter Smilde ‘94 kenmerkte zich door een opvallende overeenkomst tussen beide ploegen: beide teams werden begeleid door een trainer die vorig seizoen nog deel uitmaakte van de selectie die ze nu trainen. Gerjan van der Hoogen van Steenwijkerwold maakte in een pauzejaar nog deel uit van de Woldse defensie, zijn collega Thom de Vries sloot zijn voetbalcarrière af als clubtopscorer bij de Drentse club. De ploeg van Van der Hoogen stapte overigens als overwinnaar van het veld: 4-0.

Het overwicht van de thuisclub was in de eerste helft al onbetwist. Al na tien minuten was het bijna raak. Rob ten Wolde vond de vrijstaande Wilco Stevens, maar Wilko Vroege kwam een teenlengte te kort om de voorzet binnen te tikken. Een geplaatst schot van Vroege werd door doelman Tom Blaauw uit de kruising getikt. Het duurde tot halverwege de eerste helft voordat het klassenverschil op het scorebord zichtbaar werd. Toen vond Ten Wolde de vrijstaande Boris Berghorst, die de bal knap bij de tweede paal tegen het net schoof: 1-0. Nog geen tien minuten later kreeg Wilko Vroege te veel vrijheid, en die zag kans om doelman Tom Blaauw met een lastig schot te verrassen. De bal stuitte terug, waarna Vroege in de herkansing wel raak mikte: 2-0. Ondanks het overwicht van de thuisclub waren ook de Smildenaren tweemaal dichtbij een treffer. Vroegtijdig balverlies van Brent Smit verschafte Jordy Koning een goede schietkans en noopte doelman Gerwin Bosscha tot een moeilijke redding. Quentin van Sleen schoot via de tweede paal zelfs rakelings voorlangs. Mitchell Mosterman, na een langdurige blessure pas in het veld gekomen voor de geblesseerde Brent Smit, werd door Leon Kerstma de diepte in gelanceerd, maar Stevens kon de voorzet niet bereiken, waarna voor Vroege de hoek te moeilijk was. Bij de rust stond het nog steeds 2-0.

“We speelden in het begin te slap en te slordig”, oordeelde Van der Hoogen kritisch. “We hebben de zaak in de pauze nog even goed op een rijtje gezet. Het kan ook zo een keer tegen zitten”.

Dat resulteerde in een tweede helft, waarin de moegestreden gasten geen enkele goede kans meer creëerden. De rood-zwarten maakten het verschil duidelijk door nog tweemaal te scoren. Eerst ging doelman Blaauw bij Vroege aan de noodrem, en arbiter Edwin Assen uit Weiteveen hield het bij een strafschop, die door Vroege werd verzilverd: 3-0. Even later zag Justin ten Cate zich genoodzaakt om invaller Ryan de Boer onvrijwillig in horizontale positie te manoeuvreren, en weer ging het leer op de kalkstip. Deze keer was Ten Wolde scherprechter: 4-0. Steenwijkerwold drong nog wel aan, maar het stevige verdedigen van Stefan Klok dwong het nodige respect af. “Die komt niet in aanmerking voor de nobelprijs voor de vrede”, concludeerde een supporter met pacifistische inslag. In de 4-0 kwam overigens geen verandering meer.

“Voor ons geen man overboord”, vond trainer De Vries van de gasten. “We zitten in de opbouw en mikken op een goede middenmootpositie. Wat dat betreft liggen we op koers”.

Zijn collega Van der Hoogen was kritisch, maar tevreden. “Het ging in de eerste helft misschien niet helemaal zoals we wilden, maar na de pauze ging het toch behoorlijk beter. Als je nu zo goed als zeker die eerste periode pakt en winterkampioen bent, wat moet ik dan verder nog zeuren...”

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Ian Los, Arjan Dekker, Peter Dekker, Henk Jan Timmerman, Leon Kerstma, Brent Smit (42e Mitchell Mosterman), Rob ten Wolde, Wilko Vroege (82e Ryan de Boer), Boris Berghorst, Wilco Stevens (80e Jesse Plat).