De papiercommissie Uitgelicht!!!

2 januari 2020 19:30

Loes Hornstra

Sinds jaar en dag wordt maandelijks het oude papier opgehaald. Dit keer een nadere kennismaking met de drijvende krachten achter deze actie.

Iedere eerste zaterdag wordt het oude papier huis-aan-huis opgehaald in Steenwijkerwold en omstreken. Met 8 vaste lopers en chauffeurs voor 6 trekkers en 1 auto, aangevuld met ca. 12 wisselende krachten wordt het papier verzameld en met behulp van een kraan van Wisman in 3 containers gestampt. Veel van de vaste krachten doen dit ook al jaren lang, zonder enige vergoeding voor brandstof of materieel. Al wat de vrijwilligers krijgen is een kerstpakket. Daarnaast is het ook gewoon gezellig, wordt er koffie gedronken en na afloop een broodje worst gegeten. En van Sinterklaas krijgen ze allemaal een chocoladeletter.

In goede tijden werd hier jaarlijks meer dan €12.000,- mee opgehaald. Het afgelopen jaar is dat, met evenveel opgehaalde kilo’s, met ca. €5.000,- gedaald en het lijkt door met name een dalende kiloprijs alleen maar steeds minder te worden. Daarbij zijn de kosten van de containers en transport toegenomen sinds de verwerker in Staphorst is afgebrand en het papier naar Marum (Gr.) gebracht moet worden. Medio 2020 zal er een einde komen aan deze actie. Dan gaat de Rova het papier inzamelen middels containers en krijgt de vereniging de komende 5 jaar een vast bedrag van de gemeente. Dit is weliswaar wat minder dan wat er nu nog opgehaald wordt, maar zoals het nu lijkt, zou het zelf ophalen binnenkort nog wel minder kunnen gaan opleveren. Daarnaast scheelt het een hoop werk.

Sinds 1993 is Wieger de Vries hét aanspreekpunt als het gaat om oud papier. Hij nam het stokje destijds over van Alex Buitenhuis, die nu nog steeds de containers regelt.
Sinds vorig jaar worden er door het bestuur vrijwilligers aangewezen, uit alle leden vanaf de B’s, die een bepaalde maand mee moeten helpen. De jaren daarvoor was Wieger vaak een week lang druk met telefoneren om genoeg vrijwilligers bij elkaar te krijgen. Zijn taak is hiermee een stuk lichter geworden, maar helaas zijn er nog steeds vrijwilligers die toch niet op komen dagen. Dat is erg vervelend voor de overige vrijwilligers, omdat alles dan minder soepel loopt en langer duurt en ook gewoon frustrerend is, omdat zij wel hun wekker, regen, kou en/of wind hebben moeten trotseren. Per wagen moeten er gewoon minimaal 3 lopers zijn, anders loop je je de pleuris.

Wiegers voetbalcarrière is begonnen bij Willemsoord, waar hij al snel vlagger werd en scheidsrechter.  Toen hij bij het 1e van de zaterdag van Steenwijkerwold ging vlaggen, werd hij al snel benaderd of hij het 1e van de zondag ook niet wou vlaggen. Dat was 3 klassen hoger dan wat hij nog bij Willemsoord deed en dus wisselde hij van club. Al bleef Wieger wel lid van Willemsoord, waar hij meer dan 1000 wedstrijden gefloten en gevlagd heeft en waar hij binnenkort al 60 jaar lid van is.
Later is hij ook nog KNVB-scheidsrechter geweest, heeft vele jaren in het bestuur van Steenwijkerwold gezeten en is op vele andere manieren actief als vrijwilliger, zoals kaartcommissie, kantinediensten, lootjes verkopen, ontvangstcommissie, etc.. Vooral zondags heeft hij het daar erg druk mee, waardoor hij vaak de 1e helft geen voetbal ziet.

Harry kwam al op zijn 16e, door de liefde, van Scheerwolde naar Steenwijkerwold en ging toen bij de zaterdag voetballen om de club nooit weer te verlaten. Ook hij heeft zijn dienst bewezen als bestuurslid, is clubscheidsrechter geweest, zit in de evenementencommissie, is omroeper zondags bij het 1e, en sinds 2011 zit hij dus ook in de papiercommissie. Verder zijn er allerlei hand-en-spandiensten die hij verricht. Hij is als het ware met de vereniging vergroeid. Hij is het wel wat kalmer aan gaan doen, want hij wil ook tijd hebben voor bijvoorbeeld zijn kleinkinderen, maar hij zou het absoluut niet willen missen en met de werkzaamheden die hij nu nog heeft, zoals zijn taken op zondag, het organiseren van de snertloop en de nieuwjaarsinstuif etc., is het prima te doen.

Met het wegvallen van de oud papieractie, lijkt er ook een stukje nostalgie te verdwijnen. Het hoort al bijna 50 jaar bij de vereniging en bij Steenwijkerwold. Dat samen inspannen voor hetzelfde doel, verbindt ook met je vereniging buiten je eigen team. Er zijn op dit moment geen plannen voor een vervanger van deze actie. Wel zijn er plannen voor sponsoracties om de komende verbouwing van de kantine te steunen. Hierover later meer, maar we hopen zoals altijd, op veel enthousiaste vrijwilligers om hier aan mee te werken.

Elke maand worden kraan en machinist belangeloos door Wisman beschikbaar gesteld om de containers zo compact mogelijk te vullen.