Steenwijkerwold zet concurrent Zandhuizen opzij: 3-0

27 januari 2020 8:45

Vooraf leek het treffen op sportpark Steenwijkerwold tussen de nummers één en twee op de ranglijst een topper van formaat. De bezoekers uit Zandhuizen stonden zes punten achter op de thuisclub, en voor de Stellingwervers was het dus een kwestie van aan- of voorlopig afhaken. Het werd de laatste optie. Aanvankelijk ging het nog behoorlijk gelijk op, maar uiteindelijk liet de thuisclub weinig ruimte voor discussie over of de 3-0 eindstand wel verdiend was.

Trainer Gerjan van der Hoogen van de thuisclub was na afloop duidelijk. “Het is gebleven bij 3-0, maar als we in de tweede helft wat scherper zouden zijn geweest was het vijf of zes nul geworden. Misschien wel wat geflatteerd, maar de mogelijkheden waren er.”

De gasten startten niet onverdienstelijk. Met Alfo Flobbe en Daan van Lier hadden de bezoekers in het defensiecentrum een ijzersterk duo. De eerste kans was ook voor de bezoekers, toen Albert van der Laan een goed gericht schot naar de kruising verzond, maar Gerwin Bosscha loodste de bal stijlvol langs zijn doel. Zandhuizen zou vervolgens hoofdzakelijk gevaarlijk worden via spelhervattingen, want bij de thuisclub kwamen Niels Bramsen en Peter Dekker in het hart van de verdediging nauwelijks in problemen, terwijl op de vleugels Ian Los en Henk Jan Timmerman met de nodige inspanningen de zaak ook behoorlijk onder controle hadden. Drie hoekschoppen op rij konden ook al niet voor echte gevaarlijke situaties zorgen, en dat was aan de andere kant wel anders. Rob ten Wolde vond uit een vrije schop het hoofd van Ian Los, die opvallend veel vrijheid genoot. Hij kopte echter voorlangs. Even later was het wel raak. Bij een aanval over rechts smoorde een schot van Leon Kerstma, maar de afvallende bal werd door Wilko Vroege achter doelman Jeffrey Krol getikt: 1-0. Even later probeerde Ten Wolde het met een fraai gerichte boogbal, maar Krol redde stijlvol. Op slag van rust leek Zandhuizen langszij te komen. Kevin de Jong trok de bal uit een hoekschop prima voor het doel, en de kopbal van Danny Spin leek de gelijkmaker op te leveren. Kerstma was echter ter plaatse om de bal uit de doelmond te koppen. Uit de tegenaanval vond Vroege de vrijstaande Mitchell Mosterman, die snoeihard een gaatje in de korte hoek vond: 2-0.

Na de rustperiode was het hoofdzakelijk de thuisclub die de lakens uitdeelde. Halverwege de tweede helft kopte Ronald Mulder de bal weliswaar achter Bosscha, maar arbiter Oosterhof uit Steenwijk had al gefloten voor een duwfout van dezelfde Mulder. Aan de andere kant lieten de rood-zwarten een aantal goede mogelijkheden om de zaak in het slot te gooien onbenut. Ten Wolde en Wilco Stevens probeerden het een paar keer van afstand toen Krol te ver voor zijn doel stond, maar het doel werd rakelings gemist. Kerstma liet na een fraai hakballetje van Vroege een prima kans onbenut en een nauwelijks te missen assist van Boris Berghorst werd toch nog door Mosterman over het doel getild. In de slotfase werd de eindstand op 3-0 bepaald. Berghorst stuurde Los op excursie, Vroege nam diens voorzet fraai mee en mikte van dichtbij raak.

Het kon de middag van Zandhuizentrainer Jonno van Dijk niet meer bederven. “We hebben een verdiende nederlaag geleden. We zijn begonnen met de doelstelling om ons in deze klasse te handhaven. Nou, ik denk dat we daar voorlopig wel redelijk in slagen. We mikken nu maar op een periode of de tweede plaats. Dat moet kunnen, maar we moeten ook niet te veel schorsingen of blessures krijgen. Zo breed is onze selectie niet.”

Zijn collega Gerjan van der Hoogen gaf toe vooraf nog niet overtuigd te zijn geweest van een goede afloop. “Ik heb de jongens vooraf een lijstje van gerenommeerde ploegen laten zien die, net als wij, ongeslagen de winterstop bereikten en de eerste wedstrijd na de winterstop tegen verlies opliepen. Dat stemde wel enigszins tot nadenken, en misschien heeft dat geholpen om geconcentreerd te blijven. Volgende week weer een lastige uitwedstrijd: De Blesse…”

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Ian Los, Peter Dekker, Niels Bramsen, Henk Jan Timmerman, Leon Kerstma, Mitchell Mosterman, Rob ten Wolde, Wilko Vroege, (81e Tim ter Schure), Boris Berghorst, Wilco Stevens.