Ook Ruinerwold haalt bakzeil tegen Steenwijkerwold: 0-3

17 februari 2020 14:45

Steenwijkerwold zag het treffen op Drentse bodem tegen Ruinerwold met enige zorg tegemoet. Opnieuw ontbraken er enkele vaste waarden en bovendien had trainer Gerjan van der Hoogen al voor de wedstrijd toegegeven: "De Blesse is de enige ploeg die ons een gelijkspel afdwong, maar Ruinerwold was tot dusver de lastigste tegenstander. We hebben toen (2-1 winst) wel wat geluk gehad." Deze keer was de 0-3 zege zeker wel verdiend.

Hoewel de verwachting overheerste dat de wedstrijd door regen en storm wel afgelast zou worden was daar geen enkele aanleiding voor. Het veld was door de meevallende neerslag prima bespeelbaar, en eigenlijk was de wind de enige, maar lastige moeilijkheidsfactor. Steenwijkerwold ging daar beter mee om dan de thuisclub, die met de storm in de rug te veel de dieptepass hanteerde. Die mislukten vrijwel per definitie en meestal verdween de bal over de achterlijn. De bezoekers hielden het meer breed, waardoor men gemakkelijker in balbezit bleef.

Na een klein kwartiertje kwamen de gasten op voorsprong. Marnix Brand kreeg de bal bij een voorzet van Wilco Stevens wat ongelukkig tegen zijn hand en arbiter Johannes van Houten wees gedecideerd naar de stip. Rob ten Wolde wist wel raad met het klusje: 0-1. Ruinerwold deed daarna wel zijn uiterste best om weer langszij te komen, maar door de harde rugwind ging er te veel mis. Een Drentse treffer werd afgekeurd omdat doelman Gerwin Bosscha door Kristian de Bruin omver was gelopen. Leon Kerstma was tweemaal dichtbij de 0-2, maar eerst zoefde de bal rakelings langs de kruising en even later voorkwam een blokkade van Sem Hogenhorst een lastige klus voor sluitpost Ewout Knol. Enkele hoekschoppen en vrije trappen voor de rood-witten zorgden weliswaar voor lastige situaties voor de belaagde verdediging, maar ook de aanvallers kregen er door de harde wind geen vat op. Omdat ook een solo van Kevin Loof strandde op het lichaam van Bosscha stond het met de pauze nog steeds 0-1.

Na de hervatting sloeg Steenwijkerwold razendsnel toe. Ten Wolde onderschepte een breedtepass van Jurrian Nijmeijer en kon zomaar doorstomen naar Knol. De achtervolgers durfden niet overtredend in te grijpen, want dan ligt de rode kaart immers op de loer. Enkele tellen later stond het 0-2. De klap kwam hard aan bij de thuisclub, en een half uur lang domineerden de gasten. Een kwartier later stond het zelfs al 0-3. Ian Los bracht Kerstma in stelling, en die loste vanaf de punt van het strafschopgebied een vlammend schot dat waarschijnlijk doel zou hebben getroffen. Een poging van Brand om schade te voorkomen mislukte. Hij passeerde zijn eigen doelman. De verwachting was dat, gezien het spelbeeld, de score nog verder zou worden uitgebouwd. Toch liep het anders.

Nadat invaller Jesse Plat een uitstekende kans op 0-4 onbenut had gelaten (hij schoot rakelings voorlangs) riep arbiter Van Houten steenwijkerwoldaanvoerder Wilko Vroege bij zich, en toverde in een wedstrijd die zich kenmerkte door sportiviteit en respect plots de rode kaart tevoorschijn. Niemand die er iets van snapte. Vroege na afloop: "De scheidsrechter dacht dat ik het woord "tyfus" had gebezigd. Dat is beslist niet waar. Ik heb wel iets gezegd van "schop die bal er toch eens in", wellicht aangevuld met een krachtterm. Ook bij de tegenstander is er niemand die mij "tyfus" heeft horen zeggen."

Scheidsrechter Van Houten zei het betreffende woord wel degelijk had opgevangen. "Ik ben voor de wedstrijd in beide kleedkamers geweest en gezegd dat ik geen woorden met "kanker" of andere ernstige ziektes wilde horen. Als dat wel het geval is moet ik natuurlijk ook ingrijpen."

Het gaf Ruinerwold wel de gelegenheid om nog even aan te dringen, want Steenwijkerwold verkoos de optie om de nul achterin vast te houden. Een solo van Loof strandde in de hechte defensie, en ook een schot van invaller Simon Ndung'u Wanjiru werd geblokkeerd door Peter Dekker. Omdat ook Wietse Wagenaar te slap inschoot bleef de nul inderdaad gehandhaafd. Aan de andere kant speelde invaller Brent Smit de bal iets te ver voor zich uit, en daarom bleef ook de "3" tot het eindsignaal op het scorebord staan.

Trainer Van der Hoogen reageerde laconiek op de rode kaart. "Het belangrijkste is dat we de drie punten hebben gepakt van een gevreesde tegenstander. De komende weken krijgen we nog te maken met enkele naaste belagers. Als we die ook tot een goed einde kunnen brengen ziet het er zonnig uit…"

Een goed humeur was bij trainer René van Oost van de thuisclub ver te zoeken. "We waren te vaak te slap in de duels. Er blijft voor ons weinig anders over dan hopen op de derde periode."

Opstelling Steenwijkerwol: Gerwin Bosscha, Ian Los, Peter Dekker, Niels Bramsen, Henk Jan Timmerman, Leon Kerstma, Wilco Stevens (84e Bram Gorter), Rob ten Wolde, Wilko Vroege, Erwin Kok (68e Jesse Plat), Jhonno Westerbeek (76e Brent Smit).