De Blesse buigt voor Steenwijkerwold: 1-4.

1 maart 2020 21:00

"Zo, doe me nu eerst maar even een biertje". Het was na afloop voor Steenwijkerwoldtrainer Gerjan van der Hoogen de manier om aan te geven dat er misschien wel sprake was van enige opluchting. De Blesse was tot dusver immers de enige ploeg die Steenwijkerwold een remise wist af te dwingen, maar op sportpark De Berk in De Blesse was het klassenverschil zodanig groot, dat de 1-4 zege voor de gasten gerust verdiend mocht worden genoemd.

"We wilden Steenwijkerwold vanmiddag een beetje het initiatief gunnen om dan met snelle counters proberen toe te slaan", verklaarde trainer Minne de Boer na de wedstrijd. Die tactiek kon al na vier minuten in de prullenbak. Dyon Dikken hield de uitbrekende Jhonno Westerbeek even vast, en arbiter Marc Noorda wees onmiddellijk naar de dichtstbijzijnde strafschopstip. Rob ten Wolde mocht de klus klaren. Hoewel doelman Joran de Groot het leer nog met de vingertoppen beroerde stond al snel de 0-1 op het scorebord. Toen even later Yannick Kemerink tegen een gele kaart op liep raakte de relatie tussen arbiter en thuisclub enigszins verstoord. Dat ging ten koste van het spel van de rood-witten. Toch kregen zij nog een paar goede kansen. Tot tweemaal toe kwam Jeroen Hulzinga een voetlengte te kort bij een harde voorzet van Kemerink, maar het volgende doelpunt viel aan de andere kant. Na een overtreding van Jesse Stuurman op Boris Berghorst mocht Ten Wolde van zeker 25 meter opnieuw aanleggen, en met enige windondersteuning draaide de bal tot verrassing van De Groot doeltreffend tegen het nylon: 0-2. De Blesse was hoofdzakelijk gevaarlijk over de rechtervleugel, waar Klaas Oenema, Hulzinga en Kemerink de bezoekende verdediging af en toe behoorlijk belaagden, maar de voorzetten kwamen in de harde diagonale wind niet op de bedoelde bestemming aan. Voor het andere doel ging men beter met de omstandigheden om. Via Wilko Vroege en Berghorst kreeg Westerbeek een goede schietkans, en met een strakke schuiver werd de ruststand op 0-3 bepaald.

Direct na de hervatting was de thuisclub dichtbij 1-3, maar Hulzinga stond buitenspel. Die 1-3 kwam er toch. Een vrije schop van Jeroen Kamans van ongeveer 20 meter caramboleerde via enkele benen tot achter doelman Gerwin Bosscha tegen het net: 1-3 dus. Een spannende eindfase kwam er niet meer van. Vleugelverdedigers Bram Gorter (ingevallen voor de geblesseerde Henk Jan Timmerman) en Ian Los maakten de thuisclub vleugellam, en toen Berghorst Brent Smit op maat bediende werd de voorzet door Vroege tot een verdiende 1-4 omgebogen.

"We kwamen vanmiddag tekort", bekende trainer Minne de Boer na afloop. "Op het middenveld hebben we niet de mensen lopen om met een slim balletje een verdediging in problemen te brengen. Voor ons rest de poging om via de derde periode nog wat af te dwingen."

Zijn collega Van der Hoogen slaagde er niet in om zijn tevredenheid over het verloop te verbergen, en dat hoefde natuurlijk ook niet. "Wat zo mooi is: we hebben een erg brede selectie. Wij kunnen zonder kwaliteit in te leveren drie man wisselen. Daar hebben we dit seizoen al een paar keer ons voordeel mee gedaan."

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Ian Los, Peter Dekker, Niels Bramsen, Henk Jan Timmerman (55e Bram Gorter), Erwin Kok, Wilco Stevens (46e Brent Smit), Rob ten Wolde, Wilko Vroege, Boris Berghorst, Jhonno Westerbeek (65e Leon Kerstma).