Steenwijkerwold verslaat buren uit Steenwijk in aantrekkelijk duel: 4-2.

2 september 2020 14:00

Steenwijkerwold zette in een bekerderby op eigen terrein de buren uit Steenwijk voorlopig met 4-2 aan de kant. De bezoekers begonnen wel sterk en konden zelfs met een 0-1 voorsprong gaan rusten. Na de pauze werd het al vlot 0-2, maar daarna sloeg de balans snel naar de andere kant door. Uiteindelijk stokte de teller bij 4-2.

Toen de bekerloting bekend werd reageerde trainer Gerjan van der Hoogen nogal gereserveerd. "Ja, weer een ploeg uit de competitie er bij. We moeten onze kaarten maar niet gelijk allemaal op tafel leggen." Lange tijd zag het er naar uit dat hij woord zou houden. Beide ploegen waren in de eerste helft behoorlijk aan elkaar gewaagd, maar Steenwijk maakte het de tegenstander met een enorme dosis inzet erg lastig. De thuisclub was bovendien nogal eens slordig, zodat Steenwijk vaak te gemakkelijk weer in balbezit kwam. Beide ploegen kregen kansen. Rob ten Wolde zette Boris Berghorst alleen voor Steenwijkdoelman Lennard Jonkers, maar deze bracht met een reflex redding. Halverwege de eerste helft had Wessel Busscher aan de andere kant meer succes. Doelman Gerwin Bosscha liet zich verrassen door de huppelende inzet: 0-1. Met deze stand werd ook gepauzeerd.

Na de thee was het na drie minuten alweer raak. Opnieuw mochten de Steenwijkers juichen, toen eerstejaars A-junior Colin Peemen (die dit debuut in een echte wedstrijd aangreep om ten minste te solliciteren naar een vaste plek in de A-selectie) door Colin Lugtmeijer fel op de huid werd gezeten en balverlies leed. Na het passje naar Daimen Muller betekende een schuiver naar de verre benedenhoek een 0-2 tussenstand. Drie minuten later was de spanning ook al weer terug. Bram Gorter gaf Mitchell Mosterman op rechts de ruimte, waarna de scherpe voorzet ineens door Berghorst werd ingeschoten. De gasten raakten van slag en moesten constateren dat vervolgens twee fouten ongenadig werden afgestraft. Eerst verslikte Sander Bolks zich in een doorgetikte bal van Wilko Vroege. Peemen was attent en strafte feilloos af: 2-2. Vier minuten later was het al weer raak. Rob ten Wolde mikte uit een vrije schop van zeker 20 meter de bal perfect langs het muurtje achter de kansloze doelman Jonkers: 3-2. Even later kreeg het "Steenwiekerwolds kwartiertie" helemaal gestalte. Berghorst profiteerde van een misverstand tussen Robin Mertens en Danny Koolen en stevende alleen op Jonkers af. Deze werd op verrassende wijze omspeeld en dat was dan 4-2. Het resterende half uur kwam Steenwijk nog sporadisch voor het doel van Bosscha. Busscher kwam uit een voorzet van Muller nog wel tot een spectaculaire omhaal, maar die was te zacht om Bosscha te verontrusten. De beste kansen deden zich voor aan de andere kant. Mitchell Mosterman miste uit een hoekschop van Jhonno Westerbeek op een haar, Joost Dolstra kreeg de voorzet van Brian Los net niet goed onder controle en Dolstra zelf verschafte Westerbeek nog een intikker. Deze mikte echter tegen de doelman, zodat het bij 4-2 bleef.

Het was aanvoerder Wessel Busscher van Steenwijk ook niet ontgaan dat er wel erg veel verschil zat tussen de eerste en tweede helft. "Ja, ik denk dat we onze krachten niet goed hebben verdeeld, en dan pakken de wissels ook niet erg gelukkig uit. Volgende keer beter…"

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Bram Gorter (55e Niels Bramsen), Peter Dekker, Erik Groen, Brian Los, Rob ten Wolde, Boris Berghorst, Colin Peemen, Wilco Stevens (64e Jhonno Westerbeek), Wilko Vroege (66e Joost Dolstra), Mitchell Mosterman.

Wie de wedstrijd nog een keer wil nakijken, zie onderstaande link.