Steenwijkerwold wint eerste bekerwedstrijd tegen Nieuweschoot: 3-0.

9 september 2021 1:15

Nadat het oefenprogramma redelijk bevredigend was verlopen (uit verloren bij Mildam (3-1) en gewonnen van Steenwijker Boys (3-2), De Blesse (0-6) en Havelte (3-1) begon zondagmiddag het iets serieuzere werk. De eerste bekerwedstrijd stond op het programma, en de tegenstander heette deze keer Nieuweschoot, eveneens derdeklasser.

Velen zien deze wedstrijden als een veredelde oefenpartij, maar trainer Gerjan van der Hoogen van Steenwijkerwold wil toch wel iets verder gaan. “Kijk, die beker zullen we niet gaan winnen, maar als je een paar ronden verder komt kun je nog wel eens tegen een paar leuke wedstrijden aanlopen. We zijn de ontmoetingen met ZZVV en Rolder Boys nog niet vergeten. Zoiets willen we wel weer eens meemaken.” Voorlopig ligt zijn ploeg op koers. Ondanks dat bij de thuisclub nog vijf selectiespelers afwezig waren konden de Friese gasten de rood-zwarten niet bijbenen en leden een 3-0 nederlaag.

Al in de beginfase bood Rick Weijs een prima kans aan Joep Kranendonk, maar het vizier stond nog niet goed afgesteld. Ook pogingen van Weijs, Colin Peemen en Boris Berghorst leverden, mede dankzij goed keeperswerk van Jamie Horsthuis, niet het gewenste resultaat op. Aan de andere kant was Avinash Karia gevaarlijk bij een uitval, maar ook hier ontbrak de juiste richting. Enkele hoekschoppen van Daniël ten Berge konden ook al niet voor gevaar zorgen. Het wachten was op de eerste treffer voor de thuisclub, en na ruim een half uur spelen was het zo ver. Weijs bood Peemen een kansje, en die mikte beheerst de bal in de vrije hoek: 1-0.

Direct na de pauze werd de marge verdubbeld. Peemen pikte een diepe bal van Peter Dekker goed op en koerste alleen af op het doel van Horsthuis. De eer van de treffer werd gegund aan Kranendonk, die raak prikte: 2-0. Steenwijkerwold bleef aandringen. Er werd vaak knap gecombineerd en de gasten besloten om het wat fysieker aan te pakken. Arbiter Zeeman uit Sneek, die graag de kaarten op zak had gehouden, ontkwam toch niet aan sancties. Met nog twintig minuten te spelen stelde Berghuis Kranendonk in staat om de “3” op het scorebord te toveren. Uit een perfecte voorzet van alweer Berghorst kopte Raymon Westerbeek nog een keer snoeihard tegen de lat. Het bleef dus bij 3-0. “Ik aardig tevreden met wat ik vanmiddag gezien heb”, aldus Van der Hoogen. “Maar ik ben ook blij dat we alles heel hebben gehouden. Ik heb vanmiddag een paar stevige acties gezien”.

Omdat Scheerwolde zich teruggetrokken heeft uit het bekertoernooi is Steenwijkerwold zondag bij winst op Steenwijker Boys een ronde verder.

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Devin Bouma, Peter Dekker, Henk Jan Timmerman, Frank Hankel, Bram Gorter, Ryan de Boer, Rick Weijs, Joep Kranendonk, Boris Berghorst, Colin Peemen.
Ingevallen: Ian Los, Christian de Lange, Raymon Westerbeek.