Steenwijkerwold morst punten tegen Read Swart: 1-1.

5 oktober 2022 11:45

Omdat Steenwijkerwold op bezoek bij Read Swart in De Knipe weigerde te profiteren van een groot overwicht in de eerste helft moesten de bezoekers genoegen nemen met een 1-1 gelijkspel. Na een 0-1 ruststand werd het vlot na de pauze nog 1-1.

"Weer een puntje erbij", constateerde een supporter van de gasten. Het was waarschijnlijk sarcastisch bedoeld, want de algemene opinie was toch dat er twee punten waren verloren. Direct na de aftrap liet Steenwijkerwold meteen zien met welke bedoelingen men was gekomen: winnen. De thuisclub werd onder druk gezet en het spelbeeld beloofde dat de doelstelling van de gasten zonder al te veel problemen kon worden waargemaakt. De thuisclubkwam er opbouwend nauwelijks aan te pas en ook doelman Justin de Vries maakte geen al te sterke indruk. Toen de eerste aanvalsgolven richting de Friese keeoer trokken leek het een kwestie van afwachten tot de eerste treffer kon worden genoteerd. Al na 2 minuten onderschepte Boris Berghorst een opbouwpoging van Wesley de Jong, maar de bal ging rakelings voorlangs. Een solo van dezelfde Berghorst werd afgesloten met een goed schot, maar via de handen van De Vries ging de bal over. Peter Dekker kreeg na een prima actie van Colin Peemen een dito kans om de score te openen, maar opnieuw stond het doel op de verkeerde plaats……  De thuisclub was tot dat moment nauwelijks in de buurt van het andere doel geweest. Dat veranderde enkele minuten voor de pauze. Na een slordigheidje van Jan Oord ontstond er een rommelige situatie voor het doel van Stijn Blum, en Jaap Willem Boersma kreeg zijn schoen nog goed tegen de bal: 1-0. Even later was er nog een mooie kans op de gelijkmaker. Hein Winter gaf Peemen de ruimte. De lastige schuiver werd fraai gekeerd door doelman De Vries, die op de doellijn wel degelijk zijn kwaliteiten bleek te ebben, zoals ook na de pauze zou blijken.

Na de thee drongen de Woldigers sterk aan en al na 2 minuten lag de gelijkmaker achter De Vries. Een leep passje van Peemen zette Wilco Stevens alleen voor de Friese sluitpost en via binnenkant paal was het raak: 1-1. Wie verwachtte dat 't Wold zou doordrukken kwam bedrogen uit. Read Swart profiteerde van de slordigheden en te lage tempo van de gasten en kreeg nu ook kansen. De beste mogelijkheid was voor Jorke Braaksma, die na een voorzet-op-maat van Jaap Willem Boersma te zacht inschoot, zodat te problemen voor Blum te overzien waren. Daan Kremer kopte nog een keer met een fraaie boog over de te ver voor zijn doel staande doelman De Vries, maar ook op de lat. ij het eindsignaal van arbiter Beerens stond nog steeds de 1-1 op het scorebord.

Opstelling Steenwijkerwold: Stijn Blum, Brian Los, Jan Oord (46e Henk Jan Timmerman), Daan Kremer, Ian Los, Rick Weijs, Hein Winter, Boris Berghorst, Peter Dekker, Wilco Stevens (74e Bas Wijdenes), Colin Peemen.