Steenwijkerwold houdt het tegen Oranje Zwart onnodig lang spannend: 4-2.

11 oktober 2022 16:30

Het treffen tussen thuisclub Steenwijkerwold en Oranje Zwart uit Wanneperveen kende toch nog meer spanning dan na een dik uur spelen mocht worden verwacht. Op dat moment leidde de thuisclub door treffers van Rick Weijs, Jan Oord en Colin Peemen met 3-0, en alle spanning leek verdwenen. Vijf minuten later stond het echter na snelle treffers van Denny van der Linde (strafschop) en Jordy Hoorn al weer 3-2, en waren de mogelijkheden voor de gasten weer helemaal terug. Het duurde tot de laatste seconden van de wedstrijd voordat Peemen de wedstrijd alsnog in het slot gooide. Eindstand derhalve 4-2, en dat was toch wel verdiend.

De eerste helft startte met een overwicht voor de thuisclub, die er overigens lange tijd niet in slaagde om tot echte scoringskansen te komen. Oranje Zwart verdedigde energiek en een handvol hoekschoppen was een gemakkelijke prooi voor doelman Marcel Petter. Aan de andere kant kende zijn collega Stijn Blum vooralsnog weinig problemen. 't Wold kwam halverwege de eerste helft op een verdiende 1-0, toen Rick Weijs door Boris Berghorst op maat werd bediend en tevreden toekeek hoe zijn doelpoging uit moeilijke hoek via de kuit van Jarno de Boer achter de uit positie gespeelde Petter belandde. Kort voor de pauze slaagde Jan Oord er nog in om uit een hoekschop van Hein Winter van dichtbij raak te prikken: 2-0, en dat was ook de ruststand.

Na de hervatting deelden de gasten direct een waarschuwing uit. Invaller Denny van der Linde werd door Karim Aouled de diepte in gestuurd, maar hij schoof de bal rakelings voorlangs. Even later dreigde Berghorst door te breken, maar werd door Jarno de Boer neergelegd. De Boer bofte dat arbiter Sander Visser uit Leeuwarden even was vergeten dat juist voor dit soort overtredingen de kaarten zijn uitgevonden. De gasten bleven proberen iets terug te doen, maar Stephan Besuijen schoot ver over en Van der Linde schoof nog maar eens voorlangs. Na bijna een uur spelen leek Peemen de wedstrijd te beslissen. Hij pegelde na een korte draai snoeihard diagonaal in het dak van het doel: 3-0. Binnen vijf minuten was de spanning echter weer volledig terug. De ploeg van trainer André Blom kreeg daarbij wel de volledige medewerking van de thuisclub, die achterin even stond te schutteren. Eerst speelde Brian Los te kort terug op zijn doelman, die alleen maar kon redden door Van der Linde aan te tikken. De strafschop werd door Van der Linde zelf laag, zuiver en onhoudbaar ingeschoten: 3-1. Even later was het al weer raak, toen Jordy Hoorn een verre trap van De Boer goed oppikte en alleen op Blum afstevende. Hoorn rondde voorbeeldig af: 3-2. En toen was er nog bijna een half uur te spelen. Steenwijkerwold bleef wel de betere ploeg, maar moest attent blijven bij de gevaarlijke counters van de Venigers. Het bleef spannend, tot het moment dat Wilco Stevens zijn tegenstander, die de bal simpel achter de doellijn wilde laten lopen, te slim afwas en de bal op maat afleverde bij de inmiddels vrijstaande Peemen. Die kende geen moeite om simpel in het lege doel te schieten: 4-2.

“Er hing een sensationele ontknoping in de lucht, maar zover mocht het helaas voor ons niet komen”, verklaarde trainer André Blom van de gasten na afloop. "Ik moet wel bekennen dat de uitslag terecht is, maar er kunnen soms rare dingen gebeuren. Onze doelstelling dit seizoen is handhaving, en dat moet net als vorig jaar wel kunnen. De selectie is een erg positieve groep, Oranje Zwart is een leuke vereniging en voor een trainer is het erg prettig om in zo’n omgeving te mogen werken.”

Trainer Gerjan van der Hoogen hoorde deze beknopte analyse met instemming aan. “Ik dacht ook dat het met 3-0 wel bekeken was. Ik wilde nog even wisselen om de bankzitters ook nog wat speeltijd te gunnen, maar omdat we defensief een paar steken lieten vallen heb ik daar toch maar van afgezien. Het was vanmiddag bij ons niet altijd even goed, maar ik heb ook mooie acties gezien. Ik vind dat we verdiend hebben gewonnen.”

Opstelling Steenwijkerwold: Stijn Blum, Ian Los, Daan Kremer, Brian Los, Hein Winter, Peter Dekker, Rick Weijs, Wilco Stevens, Boris Berghorst, Colin Peemen, Jan Oord.