Steenwijkerwold krijgt moegestreden Steenwijker Boys op de knieën: 0-2

17 oktober 2022 19:30

Het werd op sportpark “De Koperberg” in Steenwijk een derby met twee gezichten. Voor de pauze was het een saaie vertoning met aan beide kanten nauwelijks kansen, en de sceptici langs de zijlijn voorspelden al snel een 0-0 eindstand. Na de thee deden de gasten wat ze vooraf al van plan waren: het initiatief nemen en winnen. Uiteindelijk werd het na een logische 0-0 ruststand toch nog een verdiende 0-2 zege voor de gasten.

Daar zag het in de eerste helft helemaal niet naar uit. Thuisclub Steenwijker Boys benutte alle energie om de bezoekers niet in het spel te laten komen. Dat lukte voortreffelijk, want de bezoekers kregen nauwelijks een kans om het scorebord in beweging te brengen. Aan de andere kant van het zelfde laken een pak. De geelhemden slaagden er dan wel in om de opponent nauwelijks kansen toe te staan, maar de dreiging richting het doel van Steenwijkerwold was ook vrijwel afwezig. Boystrainer Jan Boxum had al vooraf gewaarschuwd, refererend aan de laatste bekerwedstrijd die beide ploegen onlangs speelden en eindigde in een duidelijke 7-2 zege voor ’t Wold. “We hebben een heel ander elftal dan een paar weken geleden, we zijn nu bijna volledig.” Het was steenwijkerwoldtrainer Gerjan van der Hoogen opgevallen dat de thuisclub defensieve maatregelen had genomen. ”De Boys hadden Jordie van Hien blijkbaar de taak gegeven om onze Colin Peemen te bewaken. Nou, dat is aardig gelukt. Een voor ons gunstig neveneffect was wel dat Van Hien zich ook niet kon bemoeien met hun constructieve bedoelingen.”
In de saaie eerste helft kreeg de thuisclub na een foutje van Boris Berghorst nog een kansje via Nick Musters, maar het gevoel voor de juiste richting ontbrak. Aan de andere kant kreeg Peter Dekker nog een mogelijkheid, maar hij liet de bal ter hoogte van de elfmeterstip te ver van zijn voet springen. De aanhang van de gasten moest lijdzaam toezien hou hun favorieten, heel opvallend, vrijwel alle persoonlijke duels verloren en steeds een stapje te laat kwamen. De 0-0 ruststand was niet meer dan logisch.

“Ik heb de jongens gevraagd of ze even wilden terugkijken op die eerste drie kwartier, en even na te gaan wat ze eigenlijk goed hadden gedaan. Ik vond het kut met peren”, verklaarde Van der Hoogen na afloop. De gewaagde woorden leken effect te hebben, want na de thee tapten de gasten zichtbaar uit een ander vaatje. De roodhemden werden duidelijk waarneembaar de bovenliggende partij en er kwamen ook kansen. Doelman Ramon Korterink slaagde er in om het eerste kwartier van de tweede helft dreigende schade te voorkomen, ook al omdat de rood-zwarten het vizier niet altijd op scherp hadden staan. Aan de andere kant had Seyit Ata ook al met dat probleem te kampen toen een miscommunicatie tussen doelman Stijn Blum en Daan Kremer een buitenkansje opleverde, maar ook hier werd het doel op de verkeerde plaats gezocht. Met nog een klein half uur te spelen kwam het scorebord in beweging. Peter Dekker speelde Boris Berghorst goed aan, en een paar schijnbewegingen en een welgemikte schuiver later was doelman Korterink geklopt:0-1. Vanaf dat moment was het ook gedaan met geelhemden. Af en toe dreigden de Boys te worden overlopen, maar met veel kunst- en vliegwerk bleef de schade beperkt tot een uitgespeelde treffer van Wilco Stevens, die uit een vrije schop van Peemen van dichtbij intikte.

“Een terechte uitslag”, vond trainer Jan Boxum van De Boys na afloop. “De batterij was leeg, en die eerste treffer was de genadeklap. Eigenlijk hebben we deze wedstrijd nauwelijks kansen gehad.”
Zijn collega Van der Hoogen was vooral blij met de drie punten. "De laatste twee wedstrijden hebben we tegen Oranje Zwart en De Boys gespeeld, twee bijzonder lastige tegenstanders voor ons. Zes punten uit deze twee wedstrijden zijn voor ons een meevaller.”

Opstelling Steenwijkerwold: Stijn Blum, Ian Los, Daan Kremer, Brian Los, Hein Winter, Peter Dekker (70e Erik Mosterman), Rick Weijs, Wilco Stevens, Boris Berghorst, Colin Peemen, Jan Oord.