Steenwijkerwold bekert door: 0-4 bij Gorredijk.

24 oktober 2022 20:30

Steenwijkerwold bereikte zaterdagavond in en tegen Gorredijk de volgende ronde in de strijd om de KNVB-districtsbeker door de lokale derdeklassers met 0-4 te kloppen. Na een 0-1 ruststand werd het nog 0-4.

Daar zag het in de eerste helft nog niet naar uit, want de fysiek sterke thuisclub maakte het de wat beter voetballende bezoekers behoorlijk lastig. Toch was de eerste goede aanval van Steenwijkerwold direct raak. Boris Berghorst speelde zich prachtig vrij, vond Colin Peemen met een splijtende pass, en die mikte beheerst langs de kansloze Joey Bethlehem: 0-1. Steenwijkerwold bleef aardig voetballen, maar te vaak ontbrak het bij de eindpass  aan de nodige zuiverheid. De Friezen kwamen er dan nogal eens snel uit en kregen daarbij ook kansen. Zo kon Ferre Jasper op rechts ontsnappen en de bal op maat voorgeven naar de vrijstaande Temming, maar die mikte rakelings voorlangs. Dit was voorlopig wel de beste kans voor de thuisclub om iets terug te doen. Jesmer Schots mocht het nog een keer proberen met een vrije schop, maar de bal verdween in de invallende duisternis. De bezoekers bleven de betere ploeg, maar bleven in de buurt van de “zestien” te slordig. Bij het rustsignaal van arbiter Wietse de Haan uit Assen stond het nog steeds 0-1.

Na de pauze groeide Steenwijkerwold steeds meer in de wedstrijd. Peemen mikte uit een vrije schop van Hein Winter voorlangs en Jan Oord kopte nog maar even tegen de lat. Het eerstvolgende doelpunt dreigde toch aan de andere kant te vallen, toen Ferre Jasper bij een counter dreigde door te breken, maar Brian Los stak daar een stokje voor. Los bezwoer (en velen met hem) dat hij de bal speelde, maar de scheidsrechter zag het anders en legde de bal op de stip. Het toekennen van een strafschop is immers niet het resultaat van een democratisch proces. De strafschop van Daniël Temmingh werd echter door doelman Stijn Blum uit de benedenhoek gegrist. Vanaf dit moment groeide het overwicht van Steenwijkerwold en moest doelman Joey Bethlehem nog drie keer de gang naar het net maken. De ontsnapte Peemen strandde eerst nog op de keeper, maar in tweede instantie was het wel raak: 0-2. Nauwelijks twee minuten later bracht dezelfde Peemen de stand op 0-3 door uit een hoekschop van Hein Winter raak te koppen (!!!). Gorredijk zag het al helemaal niet meer zitten en moest in blessuretijd ook nog de 0-4 van Mitchell Mosterman incasseren.

“In het begin was het bij ons nogal onrustig in de verdediging”, stelde Gerjan van der Hoogen (trainer van de gasten) vast. “Nadat Jan Oord en Peter Dekker van plaats wisselden werd het behoorlijk rustiger en werden we ook productiever.”

Opstelling Steenwijkerwold: Stijn Blum, Ian Los, Daan Kremer, Jan Oord, Brian Los (78e Devin Bouma), Hein Winter, Rick Weijs, Boris Berghorst, Peter Dekker, Wilco Stevens, Colin Peemen (80e Mitchell Mosterman).