Steenwijkerwold beslist spannende strijd met Dwingeloo in haar voordeel: 0-2

5 februari 2023 19:45

Het niveau van de klassieker op sportpark “De Hulsebosch” in Dwingeloo tussen de plaatselijke favorieten en Steenwijkerwold viel wat tegen, maar de spanning vergoedde alles. Lange tijd leek het treffen af te stevenen op een doelpuntloze remise, maar in de slotfase sloegen de gasten toch nog toe. Na een 0-0 ruststand vertoonde het scorebord bij het eindsignaal van arbiter Sjoukje de Jong een 0-2 eindstand, en daar waren de winnaars duidelijk erg blij mee.

Trainer Rick Mulder van Dwingeloo, die de wegens gezondheidsredenen tijdelijk afwezige Rob Vliek tot het eind van het lopende seizoen zal vervangen, was al even duidelijk teleurgesteld. “De meningen zijn na afloop sterk verdeeld, maar ik denk dat we in het begin met 1-0 voor moeten staan. Volgens mij stond Gert Barelds geen buitenspel, en die strafschop die Steenwijkerwold kreeg was volgens mij ook veel te zwaar. Met een gelijkspelletje zou ik wel tevreden geweest zijn.”

Steenwijkerwold nam na de aftrap direct het heft in handen. Men kreeg ook een paar prima kansen om een voorsprong te nemen, maar kreeg wel een waarschuwing toen de thuisclub een voorsprong leek te gaan nemen. De treffer van Gert Barelds werd echter wegens buitenspel afgekeurd. Aan de andere kant was het ook een paar keer bijna raak. Het tikkie breed van Rick Weijs naar Hein Winter was veelbelovend, maar de laatstgenoemde pegelde tegen de onderkant van de lat. Even later miste Boris Berghorst een prima voorzet van Colin Peemen. Een schot van Bram Gorter kon nog net door de uitblinkende doelman Erwin Hof half worden gekeerd, waarna Berghorst in de herkansing opnieuw op de Drentse doelman stuitte. Dwingeloo putte moed uit de gemiste kansen van de tegenstander, en waagde zich enkele keren voorwaarts. Echt uitgespeelde kansen leverde dat niet op, maar doelman Leo Vloedbeld moest toch attent blijven bij pogingen van Fabian Bosker en Thijs Vos.

Na de pauze waagde de thuisclub zich aan een offensief, dat tweemaal een prima kans opleverde. Eerst onderscheidde Vloedbelt zich positief bij een kans van Menco Groen, en mikte Guus Huisman rakelings over de kruising. Dezelfde Huisman schoof de bal ook nog eens rakelings voorlangs. Ook Steenwijkerwold herpakte zich, en een voorzet van Peemen dreigde in de bovenhoek achter Hof te verdwijnen. De armen van Hof waren echter net lang genoeg om een achterstand te voorkomen. Toch was de voorsprong van de gasten met nog 20 minuten te gaan een feit. Peemen brak door en stevende alleen af op de uitkomende Hof. Deze botste met de aanvaller, en arbiter De Jong besloot tot strafschop. Jan Oord schoot via de vingertoppen van Hof raak: 0-1. De thuisclub ging meer risico nemen, en dat gaf ruimte aan de andere kant. Invaller Bas Wijdenes was dichtbij de 0-2, maar hij schoot uit moeilijke hoek in het zijnet. Even later was het wel raak. In de rood-witte achterhoede werd een vrije schop van Peemen slecht verwerkt, en dat gaf Gorter de kans om de wedstrijd nog eenvoudig te beslissen: 0-2.

“We hebben een moeilijke middag gehad”, erkende steenwijkerwoldtrainer Gerjan van der Hoogen na afloop. “Beide ploegen hebben de kans gehad om in het begin van de wedstrijd een voorsprong te nemen, maar dat is dus niet gebeurd. Ik vond ons wel de beter voetballende ploeg, en daarom vind ik ook dat we vanmiddag verdiend hebben gewonnen.”

Opstelling Steenwijkerwold: Leo Vloedbeld, Devin Bouma, Peter Dekker, Jan Oord, Brian Los, Hein Winter (46e Wilco Stevens), Bram Gorter, Rick Weijs, Mitchell Mosterman (70e Bas Wijdenes), Boris Berghorst, Colin Peemen