Steenwijkerwold verliest bekerwedstrijd van SWZ: 4-1.

5 september 2023 15:00

Steenwijkerwold kwam op de late zaterdagmiddag in Sneek voor hete vuren te staan. SWZ (Sneek Wit Zwart) was een maatje te groot en kwam na een eenzijdige vertoning tot een verdiende 4-1 zege.

Na de aftrap werd het al snel duidelijk dat er een wondertje aan te pas moest komen om de drie bekerpunten in de mooi op tijd vertrokken bus mee naar 't Wold te nemen. De wit-zwarten waren op alle fronten beter, en het mag een wonder heten dat de gasten de eerste aanvalsgolven schadevrij overleefden. Het publiek wreef zich dan ook de ogen uit toen de rood-zwarten na 5 minuten een juweel van een doelpunt produceerden. Daan Kremer schoof de bal diep naar Boris Berghorst, die onmiddellijk doortikte naar de scherp staande Colin Peemen. Doelman Niels Kuperus was kansloos op de scherpe schuiver: 0-1.
Het moreel van de bezoekers werd hierdoor behoorlijk opgekrikt. De thuisclub bleef sterker, maar vond een taai vechtend Steenwijkerwold tegenover zich. De Friezen kregen wel kansen, maar sprongen daar nogal slordig mee om. Harvey de Boer knalde goed op doel, maar Stijn Blum redde prima. Een snelle aanval over links via Freerk de Jong leidde tot een schijnbare intikker voor Robin Semplonius, maar deze raakte de bal verkeerd en mikte tegen de paal. Halverwege de eerste helft werd de stand toch weer gelijkgetrokken. Met een welgemikt schot bracht Stefan Westhof de tussenstand op 1-1. Tot de pauze zou het hierbij blijven.

Na de hervatting bleef het spelbeeld ongewijzigd. De gastheren hadden veel moeite om verder tot scoren te komen, en een verrassing leek mogelijk. De wedstrijd duurde echter vijf minuten te lang. Na 85 minuten spelen ging Steffen Haytema languit over het uitgestoken been van Kremer: strafschop. Deze werd onberispelijk benut door Joey Westerhof: 1-2.
De weerstand bij de bezoekers was op slag verdwenen, en in de laatste minuten liep SWZ via Jan Dommerholt en Leon de Vries nog uit naar
4-1.

"Dit was een zwaar middagje", verzuchtte Trainer Gerjan van der Hogen van de bezoekers na afloop. "We hebben nog wel een paar kansjes gehad, maar de uitslag is terecht. We hebben vanmiddag tegen een erg goede ploeg gespeeld. Deze vereniging heeft een "actief beleid" om na de fusie weer zo snel mogelijk op het oude niveau te belanden, en ik denk dat ze dat wel gaat lukken…"

Opstelling Steenwijkerwold: Stijn Blum, Frank Hankel, Peter Dekker (65e Jan Oord), Daan Kremer, Jesse Plat (42e Devin Bouma), Brian Los (65e Hein Winter), Boris Berghorst, Rick Weijs, Bas Wijdenes, Sem Huisman (80e Erik Mosterman) , Colin Peemen.