Steenwijkerwold verliest onnodig van Veno: 0-1.

26 september 2023 16:00

Een goede uitslag stond voor zowel Veno als Steenwijkerwold, die beide handhaving nastreven, hoog op het prioriteitenlijstje. De thuisclub is na het afhaken van zeven spelers bezig met het opbouwen van een “nieuw” elftal, terwijl de bezoekers als debutant in de tweede klasse graag goed uit de startblokken wilden komen, want de eerste klap is immers soms meer dan een daalder waard.

Na een oersaaie eerste helft werd het pas na een uur spelen interessant. Steenwijkerwold begon het laatste halfuur te drukken en leek de beste papieren te hebben voor een driepunter. Toch was het Veno dat de eerste echte kans vlak voor tijd benutte en daarmee als gelukkigste uit de strijd kwam.

De eerste helft was ronduit slaapverwekkend. De gasten namen een afwachtende houding aan, en omdat de thuisclub ook geen risico’s wenste te nemen waren er voor beide doelen geen interessante momenten waar te nemen. Jod Zomerman leek namens de Vollenhovenaren door te breken, maar kreeg de bal niet onder controle en een diagonale poging van Nick Jongman ging ruim voorlangs. Aan de andere kant leverde een schuiver van Colin Peemen geen problemen op voor doelman Jos Bril.

Na de pauze bleef het spel volgens beproefd recept voortkabbelen, tot Steenwijkerwold wat meer offensieve elementen toevoegde. De eerste mogelijkheid was weliswaar voor de thuisclub, maar Devin Bouma stak net op tijd een voetje tussen de uitbraakpoging van Bas Smit. De beste kansen waren voor blauwhemden uit ’t Wold. Even later werd een treffer van dezelfde Wijdenes afgekeurd wegens buitenspel. Dezelfde Wijdenes leek door te breken, maar werd binnen het zestienmetergebied door Smit om zijn middel gegrepen. Arbiter Van Schepen uit Joure, die ongetwijfeld op sterkere optredens kan terugzien, zag het niet. Even later betekende een vrije schop aan de andere kant de beslissing. Niels Visscher pompte de bal voor het doel, waar Bas Smit zijn vrijheid optimaal benutte. Een welgemikte kopbal betekende 1-0. De blauwhemden probeerden de achterstand nog wel om te buigen tot minimaal een remise, maar een afstandsschot van Hein Winter miste de juiste richting en een schuiver van Peemen miste kracht. De thuisclub verdedigde deze voorsprong met succes.

Trainer Youri van der Velde was niet helemaal tevreden met het vertoonde spel, maar koesterde de drie punten. “We zitten in de opbouw van een nieuw elftal, en dat heeft tijd nodig. Verdiend? Een gelijkspel was misschien rechtvaardiger geweest, maar ik ben erg blij met de punten. We hebben er hard voor gewerkt”.

Zijn verliezende collega Gerjan van der Hoogen zag ook positieve punten. “We hebben laten zien dat we een uur op de “nul” kunnen spelen. Dat zullen we in de toekomst vaker moeten proberen tegen de ploegen uit Twente, want die zijn een klasse beter dan de rest. Ik vind ook dat we de meeste aanspraak op de winst mogen maken, maar laten we maar zeggen dat het vanmiddag niet allemaal onze kant op viel.”

Opstelling Steenwijkerwold: Stijn Blum, Jan Oord (57e Frank Hankel), Sven Epema (57e Bas Wijdenes), Peter Dekker, Hein Winter, Jesse Plat (57e Devin Bouma), Daan Kremer, Boris Berghorst, Rick Weijs, Sem Huisman, Colin Peemen.