Steenwijkerwold verrast eigen publiek en RSC: 4-1

7 november 2023 9:45

De grote vraag vooraf was: hoe zou Steenwijkerwold reageren op de afgelopen emotionele en bewogen week? Na een minuut stilte vooraf naar aanleiding van het overlijden van clubicoon Daan van Luik (al weer indrukwekkend) was het al snel duidelijk dat de thuisclub er alles aan wilde doen om de eerste punten van het seizoen te pakken. Nota bene tegen RSC uit Rossum, de ploeg die bij winst samen met Germanicus de koppositie zou hebben gepakt, stegen de rood-zwarten naar grote hoogte, en aan het eind van de rit stond er een 4-1 zege voor de gastheren op het scorebord.

“Ik ben trots op de jongens”, verklaarde steenwijkerwoldtrainer Gerjan van der Hoogen na afloop. “We hebben als collectief fantastisch gevoetbald. Iedereen heeft gedaan wat er mocht worden verwacht, en sommigen misschien wel meer dan dat. We hebben vanmiddag met goed voetbal gewonnen van een goede ploeg."

Het was al snel duidelijk dat laatste man Bram Nijhuis van RSC het niet van zijn snelheid moest hebben, en dat bood de thuisclub perspectieven. Colin Peemen en Sem Huisman konden zich uitleven. Al na 8 minuten had Jesse Plat succes met een schot vanaf 20 meter. Doelman Douwe Stevelink zag de bal te laat op zich afkomen en in het net belanden: 1-0. Nauwelijks 3 minuten later stond het ook al 2-0. Peemen sneed door de Twentse defensie en doelman Stevelink hanteerde de noodrem. Arbiter Jos Boerema uit Groningen wees resoluut naar de stip: strafschop. Rick Weijs voltrok het vonnis: 2-0 dus. Steenwijkerwold kreeg nog twee prima mogelijkheden om de score verder uit te bouwen. Peemen ging weer alleen op de doelman af, maar speelde het leer iets te ver voor zich uit, zodat de sluitpost correct kon redden. Even later kreeg Boris Berghorst een uitgelezen kans op de 3-0, maar zijn inzet werd door Nijhuis uit het verlaten doel gekopt. RSC herpakte zich wel, en er ontstond een aantrekkelijk spelbeeld waarin werd aangetoond dat twee ploegen met dadendrang het publiek prima weten te boeien. De gasten drongen waar mogelijk wel aan, maar de rood-zwarte defensie stond prima. Daan Kremer en Sven Epema beheersten het defensiecentrum alsof ze nooit anders gedaan hadden, en op de vleugels acteerden Devin Bouma en Ian Los (eindelijk weer met broertje Brian terug van even weggeweest) ijzersterk. Toch brachten de gasten de spanning kort voor de pauze weer helemaal terug. Noah Franceschina vond op rechts nog wat ruimte om de bal perfect voor te trekken naar Sil van Benthem, die vanaf rand zestien ineens hard en zuiver uithaalde: 2-1. De gasten werden nog een paar keer dreigend, en uit een hoekschop, ingekopt door Danny Oude Lashof, moest Weijs zijn doelman assisteren, maar echte kansen werden hen niet meer gegund en bovendien was doelman Stijn Blum foutloos.

Na de pauze bleef het lange tijd spannend, en er werd aan beide kanten echt goed gevoetbald. De kansen waren echter hoofdzakelijk voor de thuisclub. Een onverwacht schot van Sem Huisman ging rakelings naast, en aan de andere kant mikte Franceschina in de handen van Blum. Met nog tien minuten te spelen werd de wedstrijd beslist. Een schot van Weijs werd gekeerd door de arm van verdediger Boris Koppelman, en weer ging de bal op de stip en weer vond Weijs het net: 3-1. Kort voor het einde tastte Stevelink mis bij een vrije schop van Plat. Peemen strafte af met een doeltreffend hakje: 4-1, en dat was ook de eindstand.

Opstelling Steenwijkerwold: Stijn Blum, Devin Bouma, Daan Kremer, Sven Epema, Ian Los, Brian Los (89e Jan Oord. Trainer Gerjan: Het waren tien fantastische seconden, Jan...), Sem Huisman (67e Bas Wijdenes), Jese Plat, Colin Peemen, Rick Weijs, Boris Berghorst.