Steenwijkerwold verslaat Emmeloord: 5-2

21 november 2023 23:45

Steenwijkerwold deed zondagmiddag in de strijd om een middenmootpositie goede zaken door concurrent Emmeloord met een nederlaag naar huis te sturen. Na een 2-1 ruststand en een matige tussenperiode werd het uiteindelijk nog vrij gemakkelijk 5-2.

Het veld was zwaar bespeelbaar. In de ochtend zag het er allemaal nog prima uit, maar de hoosbui kort voor de wedstrijd leek nog roet in het eten te kunnen gooien. Scheidsrechter Gerald van Driel uit Beilen zag echter geen belemmeringen en liet precies op tijd aftrappen. Tot verdriet van emmeloordtrainer Robert Staarman.

Staarman: “Ik wil wel bekennen dat ik hoopte dat de wedstrijd zou worden afgelast. We hadden vandaag nogal personele problemen, en die hadden we mooi over dit weekend heen kunnen tillen.”

De thuisclub kende geen pardon. Al in de eerste minuut verscheen Rick Weijs alleen voor polderdoelman Nick van Adrichem, maar de hoek was te moeilijk. Even later was het wel raak. Colin Peemen leek zich vast te lopen, maar passeerde de uitlopende doelman met een bekeken boogballetje: 1-0. Een kwartiertje later was het ook al 2-0, toen Adrichem een schot van Boris Berghorst losliet en Jesse Plat afstrafte. Er leek geen wolkje aan de lucht, maar toen doelman Stijn Blum zich nauwelijks een minuut later verslikte in een simpel terugspeelballetje van Sven Epema was het voor Jeroen Meesters een koud kunstje om zowaar enige spanning terug te brengen: 2-1. Vlak voor de pauze had Berghorst een enorme mogelijkheid om de marge weer tot twee treffers uit te breiden, maar na een schitterende aanval door het blauw-witte defensiecentrum mikte hij de bal in vlak voor het doel in vrijstaande positie toch nog over de lat. Emmeloord probeerde aan de andere kant wel tot kansen te komen, maar Blum liet zich niet meer verrassen, terwijl Daan Kremer zijn uiterste best deed (en met succes) om eens een keer tot “man van de wedstrijd” te worden uitgeroepen. Daan Zuidberg mikte nog wel een keer in het zijnet vlak achter de kruising, maar daar bleef het voorlopig bij.De rust ging dan ook in bij een krappe 2-1 voor de gastheren.

Na de hervatting leek er wat zand in de soepel begonnen aanvalsmachine. Er waren gedurende een halve helft te veel onnauwkeurigheden, misverstanden en glijpartijen, zodat de gasten weer wat vertrouwen kregen in een betere afloop. Jesper van der Heide schoot nog een keer rakelings voorlangs, maar langzamerhand pakte de thuisclub toch de draad weer op. In het laatste kwartier werd de zege uitgebreid en veiliggesteld. Peemen maakte de verlossende 3-1, en even later knalde Rick Weijs keihard in de kruising: 4-1. Toen de polderdefensie de bal uit een hoekschop van Bas Wijdenes niet weg kreeg was Epema niet te beroerd om van dichtbij de 5-1 op het scorebord te zetten. Dat leek ook de eindstand te gaan worden, maar Emmeloord bleef strijden voor een beter resultaat, en kwam in de slotseconden toch nog tot een treffer van Jelle Zaal: 5-2.

Trainer Gerjan van der Hoogen was na afloop prima te spreken. “Het grootste deel van de wedstrijd hebben we goed gespeeld, en er waren een paar mooi uitgespeelde doelpunten bij. Ik zie ook dat we iedere wedstrijd een stukje groeien. Niet alleen als ploeg, maar ook individueel. We beginnen een beetje aan dit niveau te wennen.”

Opstelling Steenwijkerwold: Stijn Blum, Devin Bouma, Sven Epema, Daan Kremer, Peter Dekker, Brian Los, Rick Weijs, Sem Huisman (67e Bas Wijdenes), Jesse Plat (79e Hein Winter), Boris Berghorst (67e Wilco Stevens), Colin Peemen, (79e Mitchell Mosterman)