Steenwijkerwold in slotfase onderuit tegen Twedo: 1-3.

5 december 2023 20:45

De kop voor dit verslagje was in gedachten al klaar: ”Steenwijkerwold wint geflatteerd van Twedo”. Drie minuten voor het einde stond de thuisclub immers nog steeds met 1-0 voor. Dat bleek echter geen garantie voor een winstpartij voor de thuisclub. Het venijn zat in de staart, en het werd het uiteindelijk nog 1-3.

Aanvankelijk ging het gelijk op en beide ploegen kregen kansen. Peter Dekker ging direct al op links goed door en bereikte Rick Weijs. Zijn schot werd echter gestopt door doelman Rick Manting. Aan de andere kant kopte Iwan Immink uit een voorzet van Jurben Visser over het doel van Stijn Blum. Al na 7 minuten nam de thuisclub een voorsprong. Weijs zette Sem Huisman na een schitterende aanval in kansrijke positie en een paar tellen later stond het 1-0. Even later voorkwam doelman Manting de 2-0 door een schuiver van Boris Berghorst te keren. Het bleef gelijk opgaan. De bezoekers kregen ook kansen, maar konden de juiste richting niet vinden. De pauze brak dus aan met de kleinst mogelijke voorsprong voor de gastheren.

Na de thee hadden de Drenten een licht overwicht, zonder overigens tot uitgespeelde kansen te komen. Bovendien was het erg moeilijk om de juiste richting te vinden. Steenwijkerwold bleef te vaak de lange bal hanteren, en daar had Twedo goed antwoord op.

“We waren enkele mogelijkheden om een speler vrije doortocht te geven, maar steeds was de pass onzuiver. In plaats van een goede scoringskans lever je dan de bal weer in en kan de tegenstander weer ten aanval”, vond trainer Gerjan van der Hoogen.

Uit zo’n tegenaanval kwamen de gasten vlak voor tijd op gelijke hoogte. Roy Jager pompte de bal uit een vrije schop voor het doel. Het leer liet zich moeilijk opruimen, waarna Daniël Mulder een gaatje vond. De teleurstelling bij de thuisclub zou nog groter worden. Iwan Immink ontfutselde de bal aan Peter Dekker, die onmiddellijk in de achtervolging ging. Het leek uit te draaien op een onbetwistbare strafschop, en dat vond arbiter Niels Zeeman uit Sneek ook. Dekker ontkende echter de tegenstander te hebben geraakt. Van der Hoogen steunde hem in die mening: “Ik ben er van overtuigd dat Peter zijn tegenstander niet heeft geraakt.” Sander Boer liet de discussie aan zich voorbijgaan en benutte 2 minuten in blessuretijd de strafschop zoals het hoort: 1-2. Steenwijkerwold speelde nog even alles of niets, maar het was Twedo dat daarvan profiteerde. Na een uitval in de laatste minuut (5 minuten in blessuretijd) kwamen Immink en Rik Vos alleen voor Blum. Vos mocht de intikker verzilveren: 1-3.

Opstelling Steenwijkerwold: Stijn Blum, Devin Bouma, Daan Kremer, Sven Epema, Peter Dekker, Rick Weijs, Sem Huisman, Jesse Plat, Colin Peemen, Wilco Stevens, Boris Berghorst (72e Mitchell Mosterman).