Steenwijkerwold schlemielig de boot in bij Zuidwolde: 2-1.

11 december 2023 19:00

Steenwijkerwold liet zondagmiddag de punten wel heel schlemielig in Zuidwolde liggen. De ploeg begon niet al te sterk en kwam in het begin dan ook met 1-0 achter. Na de gelijkmaker dicteerden de bezoekers het spel, maar mysterieuze krachten voorkwamen een verdiende voorsprong. Zoals wel vaker pakte het alles-of-nietsoffensief verkeerd uit en trok Zuidwolde fortuinlijk aan het langste eind: 2-1.

De Drenten begonnen goed. Steenwijkerwold had na enkele goede  aanvallen van de thuisclub gewaarschuwd moeten zijn, maar vond de hogere versnelling pas toen Dani van de Water een gave voorzet van Joris de Roo doelman Stijn Blum met een welgemikte kopstoot klopte: 1-0. Het spelbeeld veranderde op slag. Peter Dekker was dichtbij de gelijkmaker, maar doelman Jelmer Timmer wist te redden. Sem Huisman kwam alleen voor de keeper, maar Timmer redde opnieuw. Een voorzet van Boris Berghorst werd door Sven Epema rakelings voorlangs gekopt. Toen Colin Peemen door Ralph Zantinge werd neergelegd ging de bal op de stip. Rick Weys trok de stand weer in evenwicht: 1-1.

De tweede helft was hoofdzakelijk eenrichtingverkeer richting Timmer. Scheidsrechter Eric en Horn drukte een stempel op de wedstrijd door niet altijd de spelregels juist toe te passen. Zo ontsnapte Frans Capellen aan rood toen hij de doorbrekende Peemen van achteren neerhaalde. “Daar zou zelfs Bas Nijhuis een donkerrode kaart voor trekken”, concludeerde een toeschouwer die er verstand van had. Daardoor durfde Ralph Zantinge de doorgebroken Bas Wijdenes vast te houden. Ook hij kwam er met geel genadig van af. Invaller-doelman Timmer groeide intussen uit tor de held van de wedstrijd. Twee zeker lijkende treffers wist hij te voorkomen. Eerst kopte Epema uit een vrije schop van Hein Winter tegen de onderkant van de lat, waarna Timmer spectaculair opruimde en even later stapte Berghorst slim over de bal, waarna Weijs vanaf drie meter voor het doel keihard uithaalde, maar weer wierp Timmer zich in de baan van het schot. Een counter vlak voor tijd betekende een 2-1 winst voor de thuisclub. Uitgerekend Capellen, de man die niet meer op het veld hoorde te staan, kopte de voorzet van Van de Water prima in. Eindstand derhalve: 2-1.

“We zitten in het hoekje waar de tikjes vallen”, reageerde trainer Gerjan van der Hoogen na afloop. “Daar moeten we zien uit te komen, en dat kan ook. De Twentse ploegen in onze competitie zijn een klasse apart, maar in het rechter rijtje kunnen we goed meekomen. We zijn tot nu toe maar één keer weggespeeld (7-0 bij De Tukkers), en verder leden we, naast een paar gewonnen wedstrijden, hoofdzakelijk ongelukkige nederlagen. Vandaag kan ik niemand van de selectie iets verwijten. Iedereen heeft zijn best gedaan en keihard gewerkt.  Het moet gewoon eens een keer onze kant op vallen. Nee, over de scheidsrechter van vandaag hoeven we het niet te hebben. Dat doe ik nooit. Die zal ook zijn best hebben gedaan en daar schiet je toch niets mee op”.

Opstelling Steenwijkerwold: Stijn Blum, Devin Bouma, Daan Kremer, Sven Epema, Peter Dekker, Rick Weijs, Sem Huisman (59e Bas Wijdenes), Jesse Plat, Colin Peemen, Wilco Stevens (8e Brian Los), Boris Berghorst.