Steenwijkerwold zet VENO opzij: 2-1.

4 februari 2024 23:45

In de strijd om behoud van het verblijf in de tweede klasse sloeg Steenwijkerwold op eigen veld tegen VENO uit Vollenhove een goede slag door de gasten te kloppen. Het had allemaal niets met goed voetbal te maken, maar daar maalde in het thuisfront nauwelijks iemand om. Op een zwaar bespeelbaar veld kregen beide ploegen nauwelijks kansen, maar toch eindigde het treffen in een 2-1 zege voor de gastheren.

“Tja, je hoort mij ziet zeggen dat het een prima wedstrijd was,” bekende Steenwijkerwoldtrainer Gerjan van der Hoogen na afloop. “Iedereen besefte dat het vanmiddag om de punten ging, en niet om de schoonheidsprijs. Er stond behoorlijk wat druk op deze wedstrijd, en dan komt de term ‘degradatievoetbal’ al gauw om de hoek kijken. We startten aardig, maar daar was na de pauze weinig meer van terug te zien. Wel hebben we het belang van deze wedstrijd ingezien en honderd procent strijd geleverd. Toch vind ik dat we beter speelden dan onze gasten, en daarom vind ik onze winst wel verdiend.”

Dat de doelpunten deze middag duur zouden zijn stond al snel vast. Beide ploegen wilden niet verliezen, en aan beide kanten vielen er dan ook nauwelijks kansen op een treffer te bewonderen. De eerste treffer kwam dan ook vrij onverwacht uit de lucht vallen. Colin Peemen ontsnapte na een kwartiertje even aan de aandacht van de VENO-defensie en knalde vanaf rand “zestien” op het doel van doelman Peter de Boer. De bal schampte nog even de schoen van verdediger Guido Wind, en de bal verdween in de dak van het doel: 0-1. Verdere kansen waren bijzonder spaarzaam. Beide ploegen blonken in aanvallend opzicht vooral uit in slordigheden en de beide doelmannen hadden het vooral druk met het verwerken van terugspeelballen. De gasten leken even op weg naar een speldenprik, maar Sven Epema had er een gele kaart van arbiter Hans Beenker uit Hoogersmilde voor over om schade op het scorebord te voorkomen.

Na de thee werd het spelbeeld van het eerste bedrijf, zonder enige compassie met het publiek, wreed voortgezet. Aan beide kanten nauwelijks kansen, maar desondanks toch nog twee treffers, dankzij twee strafschoppen. Eerst kwam VENO weer langszij toen na een vrije trap van Guido Wind verdediger Brian Los zijn tegenstander op randje ‘zestien’ iets te innig omhelsde en de bal op de stip belandde. Niels Visscher wist er wel raad mee en stuurde doelman Stijn Blum de verkeerde kant op: 1-1. In de ruim bemeten blessuretijd kwam de thuisclub toch weer op voorsprong. Boris Berghorst wipte de bal over de VENO-defensie, en invaller Bas Wijdenes leek door te breken. Verdediger Frank Kersjes trok hem echter aan zijn arm terug, en weer ging de bal op de stip. Dader Kersjes slaagde er niet in om de zienswijze van arbiter Beenker op legale wijze te veranderen, en kon na zijn tweede gele kaart vertrekken. Rick Weijs toverde de 2-1 eindstand op het scorebord.

“Wat een slechte wedstrijd”, verzuchtte trainer Youri de Velde van de gasten, die nog in onderhandeling is over verlenging van zijn contract. “Steenwijkerwold had het middenveld behoorlijk in handen, en daarom probeerden wij vooral met lange ballen dat probleem te omzeilen. Nou, dat lukte dus niet zo goed. Maar we hebben keihard gewerkt, en omdat Steenwijkerwold er ook niet zo veel van bakte  denk ik ook dat we toch wel recht hadden op een puntje…”

Opstelling Steenwijkerwold: Stijn Blum, Devin Bouma, Daan Kremer (62e (Guus Schipper), Sven Epema, Ian Los, Brian Los (51e Niels Bramsen), Peter Dekker (62e Hein Winter), Boris Berghorst, Sem Huisman (82e Bas Wijdenes) , Rick Weijs, Colin Peemen.